— Film

— 2011. February 1. 14:01

— Írta: Kalugyer Roland

VHS Fever: Fekete eső (1989)

Voltak azok az idők, amikor még nem volt ilyen nehéz meglévő klisékből kiváló filmet felépíteni, azonban az igazi gyöngyszemek már akkor is azok voltak, amelyekre napjainkban is érdemes emlékezni. VHS Fever című új sorozatunkban elsőként Michael Douglas legjobb éveiből idézzük fel a Fekete esőt.

Az amerikai akciófilm története során végbemenő változások egyik szép példája, hogy a röpke 22 évvel ezelőtt forgatott Fekete eső (Black Rain) mennyire gyökeresen más sok téren későbbi műfajtársaival összevetve. A ’80-as és ’90-évek fordulóján jellemző téma volt még az akciófilmek esetében is annak a kulturális és identitásbeli szorongásnak a megfogalmazása, amely a kétpólusú világ (USA és Szovjetunió) felborulásával az amerikai gondolatokban gerjedt. A Szovjetunió lassú agóniája érezhetően a végéhez közeledett, de ez nem azt jelentette, hogy a világ csúcsára Amerika kerül, hanem sokkal inkább segített észrevenni, hogy a Távol-Kelet hatalma már korántsem olyan távoli, mint azt gondolták. A bevándorlókkal és idegenekkel kapcsolatban napjainkig is megoldhatatlan problémákkal szembenéző amerikai társadalom számára semmi különös nem lehetett abban, hogy akár egy Leszámolás Kis-Tokióban során, vagy egy Nicoban töménytelen mennyiségű utalással szembesülünk a multikulturális feszültségekre. (Hol van még ekkor az Amerikai História X…)

Az előbb említetteknél azonban messze időtállóbb és minőségibb munkának tartom az ekkor már egy Szárnyas fejvadászon túllevő Ridley Scott 1989-es Fekete esőjét, mely azon túl, hogy még napjainkban, a DVD-minőséget épphogy megütő képeiben is egy látványorgia, történetében sem vall kudarcot 2011-ben. Mert bár lényegében arról szól a film, hogy a két gyökeresen különböző, de azért igaz barát New York-i zsaru (Michael Douglas és Andy Garcia) elkísér egy pszichopata jakuzát (Yusaku Matsuda) Japánba, hogy ott sitteljék le, aztán balul sülnek el a dolgok, az elmúlt évek akciófilmjei valahogy szintén nem vállalkoztak ennél bonyolultabb szkriptre. Akár mert egyszerű remake (Hajsza a föld alatt, A szupercsapat), akár mert szuperhősfilm volt (Vasember 2), vagy deklaráltan trash-film (Machete, The Expendables), láthatjuk, hogy az évek során az akciófilm megmaradt annak, ami: egy atmoszféráján és vizuális igényességén felemelkedő vagy elbukó műalkotásnak.

A Fekete eső ebben a két ligában messzemenően kielégít bármilyen igényeket: Ridley Scott a motorozó Michael Douglast vevő nyitóképekkel nagyon magasra helyezi a lécet, és a már ekkor az igényes filmzenével egyet jelentő Hans Zimmerrel olyan fúziót alkotnak, amely önmagában elvinné az egész filmet. De ott van a bohó jófiú Andy Garcia, aki kitűnő “csendestársa” a filmben szüntelenül morális feszültséget keltő, betonkemény Douglasnek, aki a film során csak egyszer gyengül el: nagyszerű közös pillanat a japán segédfelügyelőt játszó Ken Takakurával.

A történet haladásával párhuzamban Japánba érve kezdődik a valódi vizuális orgia, és generációmnak vélhetően az ilyen filmek alakították ki azt a Japán-képet gyerekkorában, amelyek egy szmogtól és ködtől terhes, villódzó neonfényekkel és reklámokkal teli Tokióval azonosították ezt a messzi világot, melyben a két amerikai rendőr két apró pont egy olyan kultúrából, mely pár évtizeddel korábban elhozta a fekete esőt – hogy mi is az, egy szintén kolosszális erejű jelenetben konkretizálódik. Ridley Scott ugyan néha a határán jár, hogy a kulturális távolságot felfogni képtelen, agyatlan bábukként tekintsünk hőseinkre, de szerencsére épp ott fogja meg a gyeplőt a film folyásában, amikor már sok lenne ez, és jó érzékkel vált – beindul az akció, a gyönyörű helyszínek és kiváló operatőri munka pedig újból egy nagyszerű film képét vetíti elénk.

A Fekete eső egyben a rendező utolsó akciófilmje volt hosszú időre. Az ezután következő, Oscarral is díjazott Thelma & Louise és a Gerard Depardieu-s 1492: A Paradicsom meghódítása éles váltás volt, és csak a 2000-es Gladiátorral tér vissza az akciódúsabb filmekhez (a borzalmas G.I. Jane-t nem számítva) és egyben Hollywood csúcsára a 12 Oscar-jelöléssel, melyből ötöt díjra is váltott Russel Crowe szenvedéstörténete. A Fekete eső ezek után kissé elsüllyedt filmográfiájában nagyobbat szóló utódjai miatt, és külön szomorú mementó, hogy a negatív főhőst, Satot alakító Yusaku Matsuda nem sokkal a mozikba kerülés után elhunyt rákban. Ez azonban mit sem változtat azon, hogy a Fekete eső egy ikonikus darabja a ’80-as évek akciófilmgyártásának, egy zsánermunka, melytől napjainkban is tanulni lehet és gyönyörködni benne. (Külön öröm, hogy a magyar DVD borítójának az egyik legszebbet – a bevezetőben láthatót – sikerült választani az eredeti lehetőségek közül.)


Fekete eső trailer