— Könyv

— 2012. May 3. 07:00

— Írta: Deák Ági

Az új Zabhegyező? – Wolfgang Herrndorf: Csikk

Wolfgang Herrndorf regénye, a Csikk a német kritika szerint az új Zabhegyező. A titulust ügyes marketingszövegként is aposztrofálhatnánk, de szerencsére van alapja a két könyv párhuzamba állításának.

Bár Herrndorf bestsellere önmagában is van annyira jó, hogy azt mindennemű hivatkozási alap nélkül az év fontos kiadásai között tartsuk számon, a német kritikusok által adott “új Zabhegyező” cím mozgatja meg a legjobban a fantáziánkat a könyv fülszövegének elolvasásakor. A Zabhegyező, mint izgalmas viszonyítási alap megemlítése sokakat csábíthat a Csikk megvásárlására, így érdemes a német szerző regényét Salinger klasszikusának fényében megvizsgálnunk.

Herrndorf hasonlóan fontos egzisztenciális kérdéseket feszeget bestsellerében, mint Salinger, de válaszadás módjában, ill. válaszainak jellegében jelentősen eltér Salingerétől. A Csikk és a Zabhegyező főszereplői ott hagynak csapot-papot, hogy elmeneküljenek a világból. Motivációik, ill. kalandjaik végkifejlete viszont nagyban különbözik. Míg a Zabhegyező Holden Caulfieldje züllött arcokkal találkozik, és lebujokban whiskyt szopogat, addig a Csikk főszereplője, a 14 éves Maik orosz származású osztálytársával, Andrej Csicsacsovval, becenevén Csikkel lopott Ladában menekül Havasföld irányába. Maik és Csikk utazása vakmerő, de koránt sem annyira dekadens, mint Holden bolyongása New Yorkban. Maik kívülállónak érzi magát, szerelmi csalódás is éri, de alapvetően azért vállalkozik a rizikós utazásra, hogy kitörjön abból a légüres térből, amit már tiniként is maga körül érez az iskolai élet sivársága és a szülői gondoskodás hiánya miatt. Bár számára is taszító a felnőttek kiüresedett élete – édesanyja alkoholista, apja pedig fiatal titkárnőjével hetyeg -, mégis inkább a tinédzserkori bizonytalanságot igyekszik elsősorban leküzdeni és nem akar kivonulni a társadalomból, mint Holden. Ez pedig a két könyv lényeges különbsége.

Wolfgang Herrndorf

Salinger hőse a teljes kivonulást, a lehetetlent áhítja, és ezért bukása elkerülhetetlen. Ezzel szemben Herrndorf – bár regényében olyan súlyos problémákra világít rá, mint a család diszfunkcionálissá válása, a bevándorlókat érő előítéletek -, mégsem utasítja el a társadalmat, hanem elfogadható mentsvárakat és a betagozódás eszközeit keresi. Az út nem fenékig tejfel, hiszen Csikk egy ponton javítóintézetben, Maik pedig kórházban találja magát, de kalandjaik folyamán pozitívan csalódnak a felnőttek a világában. Ez az élmény pedig erőt ad nekik, hogy magabiztosabban lássák jelenüket és jövőjüket.

A Csikk így egy pozitív üzenetű fejlődésregény, amely kihangsúlyozza a személyes karakter, az őszinte barátság és összetartás fontosságát. Nyomokban ugyan tartalmaz salingeri elemeket, de ezektől érdemes elvonatkoztatnunk, hiszen Herrndorf izgalmas road tripje saját értékei, mind univerzális üzenete, mind szórakoztató formája miatt minden korosztály számára az év egyik legjobb olvasmányélményét nyújthatja.