Megint valami nagyon egyedi és figyelemre méltó készült a Krétakör műhelyében, és kerül bemutatásra a Trafóban október 23-án. Ezúttal Krízis hívószó alatt hoztak létre egy összművészeti projektet, amely trilógiaként kerül színpadra és vászonra, s melynek részei ugyan önmagukban is megállnak, de egységet alkotnak. A trilógia része egy film, egy opera és egy színdarab.
Önmagában is érdekes egy ilyen vállalkozás, mely a jelenünkre oly jellemző és már unalomig ismételt “krízis” kifejezésre fűzi fel koncepcióját, a történetet, mely egy család három tagjának történetét mutatja be. Ami miatt azonban igazán érdeklődni kezdtem a Schilling Árpád művészeti vezető szárnyai alatt született produkció iránt, az a bátor húzás, hogy beemelték a népszerűbb és eladhatóbb prózaszínházi és filmes elem mellé a kortárs operát is. A magyar kortárs zeneszerzőnek, aki operában is gondolkodik, azt hiszem, rendkívül nehéz a sorsa és a dolga, így a Dargay Marcell (zeneszerző) és Schein Gábor (librettó) páros által jegyzett, illetve Gulyás Márton rendezésében színpadra kerülő Hálátlan dögök című mű igazi unikum.
Az apa Hálátlan dögök-beli sztoriját a (kísérleti) filmben elmesélt forradalmár fiúé előzi meg, aki a felnőttség hajnalán igyekszik függetlenedni, és saját formálódó céljait elérni. Fancsikai Péter az álomszerű utazást jp.co.de címmel rendezte meg. Az opera részben az apa figurája (Kovács István), mint gyermekpszichiáter jelenik meg, akinek szakterülete a családon belüli (különös tekintettel a gyermekek ellen elkövetett szexuális) erőszak. Az orvos története egy pácienssel (gyermekek elleni nemi erőszakot elkövető férfi) folytatott beszélgetéseken keresztül bontakozik ki, mely során a főhős természetesen saját szakmai és privát problémáival szembesül.
A trilógia záró darabja, A papnő, a drámapedagógus anya (Sárosdi Lilla) életébe enged bepillantást, aki egykor ünnepelt színésznőként a jelenben egy vidéki faluban dolgozik, és sajátos módszerekkel próbálja nevelni a rá bízott gyermekeket. Kísérlete kudarccal végződik. Schilling Árpád rendezésében lehetőséget kap húsz romániai magyar diákszínjátszó is a felnőttek mellett.
Személy szerint nagyon kíváncsi vagyok, miként tud működni egyben a trilógia, milyen releváns kérdéseket vet fel, és milyen esetleges válaszokat ad a krízis megélésére. Különösen izgat a középső elem, az opera, amely műfajában és témájában is a legérdekesebbnek ígérkezik számomra. Aki szereti a formákat bontogató, provokatív, kíméletlen és erőteljes műveket, biztosan nem fog csalódni a Krízisben.
jp.co.de előzetes
Hálátlan dögök előzetes
A papnő előzetes