— Film

— 2012. August 20. 09:26

— Írta: Kalugyer Roland

Az utolsó akcióhős – elhunyt Tony Scott

Eleinte hihetetlen kacsának tűnt, mostanra megerősített hír: 68 éves korában végzett magával Tony Scott, akit akkor is gyászolunk, ha az utóbbi 10 évben sok emlékezetes dolgot nem csinált. Viszont Az utolsó cserkész és a Top Gun rendezője egészen addig generációs filmeket tett le az asztalra.

Szinte látni a könnycseppet VHS Fever rovatunk szemében. Utolsó cikkünk a kategóriában épp Az utolsó cserkész, Tony Scott nem legismertebb, de bizonyosan a legjobb filmje, Bruce Willis és Damon Wayans elmebeteg, amorális ámokfutása a profi sport bűnözői között. Borzongató, de ez is épp egy öngyilkossággal kezdődik: Billy Cole vérgőzös touchdownja után Scott is eljutott hőse utolsó mondatáig.

Szart se ér az élet.

Amilyen hirtelen jött ez a hír, annyira hihetetlen: nemrég, Tom Cruise ötvenedik születésnapja kapcsán még abszolút reális esélyként tűnt fel a Top Gun második részének lehetősége, amelyet ki más rendezhetett volna, mint a legnagyobb sikerét ezzel elkönyvelő rendező? Maverick és Iceman tesztoszteronban gazdag történetét se azért szerettük, mert hihetetlenül jó történettel vagy félelmetesen kidolgozott karakterekkel volt megspékelve, hanem mert a hangulat még a másolt mágnesszalagon is konstans maradt – páran biztos elhatározták akkor, hogy ha felnőnek, irány a légierő.

Hiába volt idősebb testvére, Ridley a szélesebb körben elismert kultrendező, a szinte megingathatatlan blockbustergyáros, az Oscar-gálák majdhogynem örökös vendége, Tony Scott neve mégis egybeforr (most már inkább egybeforrt) a ’80-as és ’90-es évek akciófilmjeivel. Hősei legyenek akár a macsó őstípusai (Top Gun), akár infantilis detektívek (Beverly Hills-i zsaru 2) akár reményvesztett, kiégett figurák (Az utolsó cserkész), egytől egyig egy olyan zsánert töltöttek meg élettel, mely a csillogó akciófilmes effektek és a látványakciók világa előtt élte fénypontját. Talán ezért is tűnt a pár évvel ezelőtt készült Hajsza a föld alatt már kissé komótosnak, öregesnek társaihoz képest – de ez sem volt egy rossz film. Törvényen kívül vagy annak határán mozgó figurái (A közellenség, Domino) szinte védjegyszerűen Tony Scott világát jelentették.

Hiányozni fogsz, Tony.