Számítottam én sok mindenre, mikor elkezdtem nézni a Death Race-t, de arra nem voltam felkészülve, hogy a Fast and the Furious következő részét látom Mad Max főszereplésével. Anti-utópisztikus jövő, beomlott gazdaság, kapitalizmuson megkapaszkodott börtönök, és egy neten közvetített autóverseny életre-halálra, ahol a felnik legalább úgy csillognak, mint a nyugati-parti dealerek verdáján, de a legnagyobb optikai tunning mégiscsak a forgótáras gépágyú. Csöcsös csajok, dögös zenék, túláradó tesztoszteron. Ha szereted a Need For Speedet, ezt is imádni fogod.
Na, erre a mozira ne akkor menj el, ha művészi értéket, színészi mélységet, rendezői bravúrt vagy mélyenszántó mondanivalót keresel. Viszont ettől függetlenül jók benne a színészek, van azért egy baromi könnyen követhető története, és ha mondanivalója nem is, de legalább néhány jól mutató, villantós vágása biztos akad. Így őszre érkezve kicsit leszakadt ugyan a nyári filmszezonról, ahol igazán a helye lenne, de úgy is mondhatjuk, hogy szépen íveli át az autós-buta és a sötét-gyilkolós kategóriák közötti évszakváltásnyi távot. Paul W. S. Anderson rendező filmográfiáját nézve (Mortal Kombat, Resident Evil, Alien vs. Predator) mondjuk sejthető volt, hogy nem lesz ez a darab egy agytröszt, de a maga nemében szépen állja meg a helyét.
A hely és idő a nem annyira távoli jövő egyik börtöne, ami a gazdasági válság utóhatásaként forprofit intézményként próbál megélni. Az üzlet egy autóversenyt közvetítő fizetős website, ahol a verseny célja a túlélés, és aki elégszer győz, az ráadásul még a szabadságát is megválthatja. Legalábbis elvileg, de a jól menő biznisz persze már érdekeket szül, többek között olyat, hogy a legnagyobb nézettséget hozó versenyzőnek nem kéne eltűnnie a rajtrácsról. Így alakul az, hogy az egyik versenyen odakozmáló, maszkos Frankenstein helyére egy újonnan érkezett börtönlakót ültetnek (Jason Statham), “az álarc úgyis takar” alapon, akinek már csak egy versenyt kellene nyernie ahhoz, hogy az egyébként igazságtanaul elvett szabadságát visszanyerje. Persze ehhez van néhány szava a többieknek is, amit igyekeznek gránátvetővel és aknával az ellenfelek tudtára adni.
Ez a plot alapján még mondjuk a fene se gondolta, hogy a motorházra szerelt nehéztűzerőt úgy fényezik majd, mint a nagymenő rapperek a forgó felnit, és hogy a mitfárerek éppen a női börtönből átszállított dögös csajok lesznek. A börtönélet sem éppen az a kemény napi rutin, amit mondjuk a Felonban láthattunk, hanem a sittesek az autószerelő csapatok tagjai, akik a szenvedés és mély megbánás helyett végigkurjongatják a meccseket, a köztes időben meg szerelik a verdákat. A karakterek ügyén is megkapjuk, amit muszáj: van hűvös, titokzatos főhős; őt segítő nagyöreg; a csapatban szereplő gyámoltalan okostojás; gonosz, sötét ellenség; és persze az elengedhetetlen főhősnő, aki a legmenőbb a csajok közül, és éppen a főszereplő mellé száll be a kocsiba.
Death Race trailer
Tipikus film ez, tipikus figurákkal, végtelenül felszínes és kiszámítható sztorival? Hát, ja. Döngölős akciófilm ez, nagyon cool, fegyverekkel szerelt kocsikkal, amit mindenki imádni fog, aki játszott hasonló játékokkal számítógépen? Még jó! Részemről a balansz a maga nemében értekelendő és a thumbs up irányába hajlik, bőven. Azért ehhez persze kellett egy Jason Statham és egy Natalie Martinez is.
Linkek: