Összeállításunkban az elmúlt év bőséges kínálatából mutatunk nektek három nagyszerű dokumentumfilmet. A Jiro Dreams of Sushiban a keleti gasztronómia világa elevenedik meg, a Searching for Sugar Man a rég elfeledett és eltűntnek hitt Sixto Rordiguez énekes-dalszerzőt kutatja fel, végül az Imposter egy szélhámos kalandor színjátékának és egy szerencsétlen család kálváriájának történetéről szól.
Jiro Dreams of Sushi
Nagy szerencsénk van, mivel a Jiro Dreams of Sushi című, igazán remek kis doksit bemutatták Magyarországon Sushiálmok címmel, és még el is csíphető egy-egy moziban. A sokoldalú fiatal, amerikai filmes, David Gelb olyan témát választott, amivel nem lehet hibázni, hiszen a japán gasztronómia töretlen népszerűségnek örvend szinte mindenhol. A film ráadásul még azoknak is kínál élvezetet, akik a sushiban ezt nem találják meg.
A Sushiálmok Jiro Ono birodalmába vezet el, a föld alá, ahol az idős mester sok évtizede készíti igen puritán körülmények között vendégeinek a kiváló minőségű sushit, egy kis étteremben, melyet a Michelin Guide már három csillaggal jutalmazott. Az egy dolog, hogy Japánban mindenből “művészetet” csinálnak, pontosabban így látjuk mi, a nyugati világban, a valóság ennél sokkal érdekesebb, illetve egyszerűbb. Jiro nem tartja magát művésznek, csak egy rendkívül fegyelmezett, a mesterségéhez jól értő profinak. Az ő világában minden rendszerezett, minden pontos szabályok szerint zajlik, kiszámíthatóan. A szavai is erről tanúskodnak, letisztultságról és rendezettségről, pontosan úgy viselkedik, ahogy egy japántól várjuk. Megismerjük az alapanyagok beszerzését, a halpiacot, a zöldségest, a rizskereskedőt, az eszközöket, a szigorú hierarchiában dolgozó segédeket és szakácsokat.
Nem lenne azonban amerikai a film, ha a sushinál megállnánk. Kell a konfliktus, ezért bekerül a képbe a rivális tanítvány, aki elmenekült, és Jiro két fia, akik közül a nagyobb nem tud érvényesülni, hiszen neki az a dolga, hogy apja művét csiszolja tovább, a kisebb viszont virágzó üzletet nyithatott. Gelb sorban “hívja tetemre” a hősöket, akik meglepő nyíltsággal vallanak munkájuk és kapcsolatuk nehézségeiről és szépségeiről. Vannak problémás pontok a rendszerben, de végül nem marad más, csupán a tökéletes mozdulatok, az alapanyagok és a helyszín harmóniája egy olyan kis világban, ahol a sushiséf a vendéget figyelve készíti a menüt, személyre szabottan.
Aki legalább virtuálisan kipróbálná a kalandot, annak kitűnő lehetőség Gelb filmje, melyet a rendező maga fényképezett, láthatóan hatalmas örömet lelve a folyamatban.
Searching for Sugar Man
A Searching for Sugar Man Sixto Rodriguez folk zenész nem mindennapi, meseszerű karriertörténete. Mivel szükségünk van hétköznapi csodákra, ezért mi is szeretnénk rajongani az Oscar-díjjal jutalmazott dokumentumfilmért, még akkor is, ha a film hitelességén ront is néhány tény.
A füstös kocsmákban fellépő, kenyerét fizikai munkával kereső Rodriguez dylani szövegíró tehetség birtokában hatalmas karrier elé nézett az őt felfedező producerek szerint. A detroiti zenész két albumot adott ki a hetvenes évek elején, és bár mai szemmel is érthetetlen, de a pozitív kritikai fogadtatás ellenére neve teljesen ismeretlen maradt az Államokban, karrierje pedig nem hogy felfelé szárnyalt volna, de el sem indult igazán.
Eközben a világ másik felén a liberális dél-afrikai fiatalok szupersztárjává nőtte ki magát ugyanez a tengerentúlon elfeledett művész. Valahol az élet iróniája (egyesek szerint a szerzői jogdíjakat lenyelő lemezcégek hibája), hogy bombasztikus sikereiről évtizedeken keresztül mit sem sejt, sőt a dél-afrikai rajongók milliói is holtnak vélik őt. Felgyújtotta magát a színpadon? Lelőtte magát?
Az igazság nyomába végül két dél-afrikai rajongó eredt, a Searching For Sugar Man nyomozásuk már-már meseszerű története. Hogy mennyire is mesébe illő, azt egy egyszerű Google keresés is bizonyítja: bár a dokumentumfilm Rodriguez újrafelfedezését a dél-afrikai expedíciónak tulajdonítja, mégis kiderül, hogy idő közben a zenész egy válogatás- és egy live lemezt is kiadott, sőt turnézott is Ausztráliában, Európa-szerte több országban szinte folyamatosan kaphatóak voltak albumai. Napnál is világosabb, hogy Rodriguez nem olyan hirtelen tűnt el és került elő, mint ahogy azt a film sugallja. Az Oscar-díjat érő sztori így nem egészen hiteles és becsapva érezhetjük magunkat, miután Malik Bendjelloul, a film író-rendezője mesterien csavart minket az ujjai köré.
Talán szalmaszálba kapaszkodom, de abban még makacsul hiszek, hogy Rodriguez tényleg olyan egyszerű és szimpatikus ember, ahogy a film lefestette. Még az Oscar-gálán sem jelent meg, mivel nem akarta elvonni a figyelmet a filmkészítőktől. Szerény, kedves előadó, nagyszerű dalokkal, amelyeknek értékét egy dokuként csomagolt, kissé illuzórikus, kipolírozott élettörténet sem csorbíthatja, sőt a Searching for Sugar Man sokat tett a zenészért. Bár elkésve, de segített Amerikának, hogy felismerjen egy méltatlanul mellőzött, természetes tehetséget.
The Imposter
Bart Layton több sikeres dokumentumsorozatban való közreműködés után vágott bele első filmjébe, amely remekül igazolja a mondást, hogy néha tényleg maga az élet és annak minden kiszámíthatatlansága írja a legjobb forgatókönyveket. Jelen esetben egy családi tragédia és egy megdöbbentő, bizarr átverés története biztosított kiváló alapanyagot az amerikai rendezőnek.
1994-ben a texasi San Antonioban élő, 13 éves Nicholas Barcley egy kisebb otthoni perpatvar után a barátaival kosarazni megy. Később még életjelet ad magáról, végül sosem érkezik haza. A rendőrség ugyan foglalkozik az esettel, csakhogy az Egyesült Államokban évente rengeteg gyerek tűnik el, így a Nicholas Barcley-ügy is végül statisztikaként végzi. Három és fél évvel később és több ezer mérfölddel arrébb egy este a spanyol rendőrség névtelen hívást kap. Egy fiatal fiút találtak az utcán, nincsenek papírjai, szótlan és rémült. A kölyköt átmenetileg árvaházba viszik, ám mivel továbbra is hallgat, az azonosításhoz ujjlenyomatot akarnak tőle venni.
Fogalmuk sincs, hogy a srác valójában az akkoriban 24 éves Frédéric Bourdin, a zseniális identitás-tolvaj, későbbi becenevén “a Kaméleon”. Bourdin megpróbál szabadulni a szorult helyzetből, éjjel titokban felhívja az amerikai hatóságokat, hogy a nyilvántartásukban találjon egy rá hasonlító eltűnt gyereket, akinek kiadhatja majd magát. Így születik meg Bourdin és Barckley közös személyisége: egy szerencsétlen amerikai tinédzser, akit San Antonioból elraboltak és évekig szexrabszolgaként fogva tartottak. Bourdin, bár eleinte csak menekülne, végül egy izgalmas és imponáló szerepben találja magát. Arra viszont ő sem számít, hogy nem csak a helyieket, de a repülővel oda utazó “nővérét” is sikerül becsapnia, aki magával viszi Amerikába.
Layton elég kuszán építette fel filmjét. A két különálló, később összeérő cselekmények pazar elbeszélésmódot biztosítottak. Használ thriller, dráma és dokumentumfilmes elemeket, fikciós jeleneteket, archív felvételeket, az interjúk során hol valós személyeket hallunk, hol színészek játszanak nekünk. A teljesen megvezetett Barckley-család története abszurd és megdöbbentő, Bourdin pedig látszólag boldog, hogy a filmnek hála, újra szerepelhet. Miközben mesél, bemutatja, mitől is olyan karizmatikus, arcpirítóan pökhendi csaló, és hogyan tudott erős francia akcentusa, más szemszíne és fülformája ellenére is sokakat megvezetni. Az ő élettörténete egyébként megérne egy portréfilmet is. Az Imposter csavaros, izgalmas film, viszont az élmény érdekében a megnézése előtt nem javaslom a túl sok utánaolvasást.