A napok csak kábulattól kábulatig tartanak Dan Dunne számára, aki történelemtanárként és a középiskolai lány kosárcsapat edzőjeként temeti el magát a gettósivárságba, ahol az utcákat dílerek és nepperek uralják. Ő fogyasztóként alkalmazkodik a környezethez. Ryan Fleck Fél Nelson című filmjét már az idei Titanic filmfesztiválon is bemutatták, de akkor olyan széles-színes volt a paletta, hogy ez kimaradt, így aztán külön hála a filmforgalmazónak, hogy ezt a 2006-os alkotást végül több moziban is bemutatták Magyarországon.
Dan jóképű, harminc körüli férfi, elvegetálgat az életben, reggel hatalmas kávék, napszemüvegek segítségével próbálja elrejteni a másnapokat és sokadik napokat. Néha bulizik, alkalmanként becsúszik egy kósza numera is, de az életet a tanítás tartja benne. Azon kevés tanárok közé tartozik, akiknek fontos a hivatás, és erre az egyre még a legmélyebb delíriumban is emlékszik.
Egyszer aztán hiba csúszik a számításba, és minden elővigyázatosság ellenére Dan a lányöltöző padlóján, totál szétcsúszottan fetrengve szembetalálkozik egyik tanítványával, a kicsit magának való, sündisznó Drey-jel. Kettejük között furcsa szövetség (majdnem-barátság) alakul ki, amely csak két olyan gyökértelen, kallódó ember közt jöhet létre, mint amilyenek ők. Több köztük a némaság, mint a beszéd, több a megértés, mint a kérdés, és szépen lassan kialakul az egymás iránti felelősség is, és erre a magányos felnőtt épp úgy rászorul, mint az apátlan gyerek.
A figurák egyébként atipikusak (és ez nagyon jó), Drey is és Dan is “normális”, szerető családból származik, az pedig, hogy kevés idő jut egymásra, hogy a szülők és gyerekek, a párok elmennek egymás mellett, főként kortünet és a körülmények hatása. Az alkotók nem mutogatnak senkire, hogy a családban szerzett traumák miatt vagy bárki más hibái okán lett volna Danből kábszerfüggő, szétesett, elidegenedett, depressziós junkie, Dreyből pedig egészen konkrétan egy tizenhárom éves díler. Kereshetnénk persze az okokat, de a Fél Nelson nem erről szól, hanem arról, hogyan lehet mégis kihozni valami értelmeset az elrontottnak tűnő, vakvágányon haladó életekből.
Half Nelson trailer
Dan és Drey találkozása a film egyetlen igazán mély emberi kapcsolatának kezdete, egy sokrétegű, bonyolult viszonynak, ami úgy fejlődik, bomlik ki a szemünk előtt, hogy közben összeszorul a torok és a gyomor. Egyszerre tragikus és felemelő kettejük párhuzamos és egymásba kapcsolódó életútja. A főszerepeket alakító színészek (Ryan Gosling és Shareeka Epps) kiválóak, átéléssel, hitelesen formálják meg a közel sem egyszerű figurákat. A mozit a viszonylag eredeti alapötleten kívül kétségtelenül ők ketten viszik el a hátukon, és teszik maradandó élménnyé. Szép, mély, emberi, igaz, szóval nagyon rendben van az egész.
Linkek: