A távol-keleti filmgyártás izgalmasabb alkotásai rendre sikerrel forognak az európai és amerikai fesztiválokon is, s nem kevés jutott el közülük az utóbbi években a magyar mozikba, de többnyire kisebb a költségvetésű, “művészfilm” kategóriából. A keleti közönségfilmek közül a Tigris és Sárkány, a Repülő tőrök klánja és a Hős triója után gyakorlatilag semmi sem érkezett hazánkba (kivéve talán idén a Tiltott királyságot). Pedig e három film által képviselt vonalon készültek és készülnek még érdekes alkotások bőven, példának okáért az a Hadurak (Warlords) című darab, ami mellett semmiképp sem szeretnék szó nélkül elmenni.
A Warlords Peter Chan történelmi filmje a 19. század Kínájába vezeti a nézőt. Ebben ugyan még semmi különleges nincs, s az sem rendhagyó, hogy a játékidő nagy részét csaták és az összecsapások előkészületei teszik ki, de az alkotók nem a szemben álló táborok közti konfliktusra hegyezték ki a sztorit, s így, elmerülve a hősök zavaros viszonyaiban, belső történéseiben, sokkal izgalmasabb lett a tabló.
Főszereplőnk, Ma tábornok (a rendkívül népszerű Jet Li gyenge közepes alakítása) eleve úgy kezdi dicstelen pályafutását, hogy hadvezérként magára hagyja seregét, és úgy menekül meg egyedüliként a vesztes csatából, hogy halottnak tetteti magát. Majd beáll egy rablóbandába, akikből egy dicsőséggel kecsegtető megbízatás reményében sereget verbuvál, és végigvezeti őket Kínán. A nagy terv teljesítése azonban nem olyan egyszerű az opportunista tábornok számára, mint azt tervezi. Útjában áll a szerelem, a barátság és a hűség, meg aztán a nagy hatalmú hivatalnokok mesterkedése.
Ma eleve úgy tud csak csatlakozni, és elismert, elfogadott vezetővé válni a rablók számára, hogy (vér)szövetséget köt a másik két vezérrel, Er-Huval és Wen-Xianggal, akik így testvérekké, örök, elválaszthatatlan társakká válnak. Hármójuk viszontagságos kapcsolatának sztoriját a Mahoz vakon hű, annak nézeteiben, álmaiban mélyen hívő Wen-Xiang narrálja, s teszi érthetőbbé, befogadhatóbbá a történéseket ebben a dialógusokban nem igazán bővelkedő alkotásban.
A konfliktus, a lényeg, az érzelmi káosz és vihar a négy főszereplő zavaros viszonyaiban születik meg, kicsit rendhagyó módon három férfi és egy nő között. Ma ugyanis beleszeret a rablóvezér kedvesébe, akinél viszonzásra is talál, Er-Hu szereti testvérét és párját, Liant, a szép és befolyásolható Wen-Xiang pedig Er-Hut és Mat. Wen-Xiang és Lian állandó feszültség középpontjában áll a két erő kettős vonzásában. Különösen Er-Hu, a mogorva és kemény bandavezér megszemélyesítője, a rutinos Andy Lau alakít hatalmasat. Az ő karaktere megy át a legnagyobb változáson, eleinte öntelt és kegyetlen férfi benyomását kelti, majd lassan megtörik, elveszít mindent, de fájdalmában és megalázottságában emberileg igen magasra emelkedik. Kifejezetten, nagyon szép Lau karakterének küzdelme, szenvedése és dicsőséges bukása. Jet Li szenvtelenül játszik, s ezzel lényegében teljesíti a feladatot. Az érzelmek viharában vergődő nő (Jinglei Xu) és Wen-Xiang (a most inkább közepes, de egyébként nagyon ígéretes Takeshi Kaneshiro) szépek, megrázóan és hitelesen kínlódják végig a kétórás filmet, de hát ez a dolguk.
Warlords trailer
Peter Chan alkotása nem hoz létre semmi egészen különlegeset, elmeséli egy tábornok kétes felemelkedését és dicstelen végét, de az elbeszélés módja, az őrületig fokozott örvénylő érzelmek bemutatása, és a szereplők teljesítménye emeli átlag fölé a produkciót. A film alaptónusa nagyon sötét (napfény alig, szürke, barna és fekete minden), a katonalét ábrázolása reális és realista, a wuxia műfajjal összehasonlítva mindenképp. A mondanivaló a maga elszomorító szürkeségével mélyen háborúellenes.
Aki rászán az életéből két órát a Hadurakra, bőven lesz része szívszorító, megrendítő képsorokban. Láthat olyat, amit nagyon ritkán: könnyezve nyilazó katonákat, ellenfele kardjába dőlő, megkeseredett, gyönyörű, kísértetre emlékeztető várvédőt, áldozatát szeretettel, gyengéden ölelő gyilkost; s olyat is, amit néha: leláncolva, becsületéért őrjöngve küzdő hadvezért, álnok hivatalnokokat, magasra törő és nagyot zuhanó hőst, aki minden fogadalmát elárulja, és minden esküjét megszegi. Lényegében tehát egy komplex és korrekt képet a háborúk lelket és testet nyomorító világáról.
Linkek: