Lars von Trier dán filmreformerről és műveiről szinte mindenkinek van véleménye, nincs ez másként a nemrégiben bemutatott Melankóliával kapcsolatban sem. A Dogma95-csoport egyik atyja ritkán elégedett teljesítményével, de új munkáját én nagyon szerettem.
Lars von Trier rendkívül érdekes karakter, egy nagyon sikeres alkotó, aki legnagyobb küzdelmét önmagával vívja, de tehetsége és képzelőereje képessé teszik arra, hogy ebből a küzdelemből művészetet profitáljon. Olyan félelmeket és fájdalmakat varázsol a vászonra, amelyekkel kevesen mernek szembenézni, még kevesebben merik bemutatni őket. A Melankóliát megelőző, Antikrisztus című műve rajtam is kifogott. Még nem mertem megnézni, és valószínűnek tartom, hogy soha nem is fogom. Egyszerűen túl ijesztő, ahogyan elmerült egyfajta terápiaként a depresszió, az önmarcangolás és a legelemibb, ezért legfélelmetesebb ösztönök világában. Két évvel később ismét a lélek bugyraiban vájkál, de engedményt tett önmagának és nézőinek is, a Melankóliában már pislákol a remény.
Két nővér története elevenedik meg előttünk egy szubjektív (hiszen “csak” az emberiséget, a földi életet érintő) apokalipszis árnyékában. A két nővel, Justine-nel (Kirsten Dunst) és Claire-rel (Charlotte Gainsbourg) előbbi puccparádé esküvőjén találkozunk, melyet briliáns stílusérzékkel, humorral és eleganciával próbál levezényelni a legjobb istállókban futtatott underground színészkirály, Udo Kier a peches esküvőszervező szerepében. Az ifjú ara azonban mély depresszióba esik, boldogtalanság uralkodik el rajta, és képtelen jelen lenni a saját történetében, csak sodródik, és egyre mélyebbre süllyed az apátiába, vőlegényével, anyjával és főnökével is konfliktusba keveredve. Praktikus és földhözragadtabb nővére próbálja istápolni, kevés sikerrel, közben pedig a vég közeledik a Föld felé, egy kisbolygó képében. Határozottan szórakoztató, sőt humoros jelenetek csalnak mosolyt az arcunkra, de közben torkunkat szorongatja félelem.
A másik lány akkor kerül előtérbe, amikor depressziós húgát ápolva, megszállott hobbicsillagász férjével és gyermekükkel a kisbolygó érkezésére készülődnek. Reménykednek abban, hogy a katasztrófa nem következik be, de valahol a zsigereikben mind érzik a veszélyt. Lassan a félálomban élő Justine veszi kezébe az irányítást (itt Trier abban a pszichológiai jelenségben mélyül el, hogy a depressziós ember hajlamos nyugodtabban viselkedni stresszhelyzetben) a családjáért rettegő Claire helyett, aki nem képes élni többé szép rendben felépített mindennapjait. A szerepek felcserélődnek, az ész fölébe kerekedik az intuíció, ahol nem nyújt megoldást a ráció, nem marad más, csak a transzcendens. A “gonosz föld” felett ítél a természet, s elhatalmasodik a pánik, a félelem, a néző vegetatív szinten is bevonódik, együtt fulladozik a hősökkel, együtt reszket velük, megélve az izoláció és a kétségbeesés minden stációját.
Furcsa apokalipszis Lars von Trieré. Nem tudok nem gondolni Tarr Béla utolsó filmjére, amikor visszaidézem a Melankólia történéseit. A párhuzam adja magát. Ahogyan a dán is bevallotta, utolsó alkotása hatalmas engedményeket tesz a befogadhatóság irányába, mintha Tarr művészileg olcsósított verziójával lenne dolgunk. A téma közös: az emberiség a világvége előtt áll. Trier apokalipszise manifeszt és nagyon szubjektív, míg Tarré idegen és felfoghatatlan. Trier színes álomban gondolkodik, de főhősével, a művész (na jó, art director) Justine-nel már kimondatja Tarr tételmondatát, miszerint nincs már semmit mondani vagy tenni. A kreatív tevékenység nem vezet sehová, nem tud adni semmit. Ettől függetlenül ő is megoldást keres, menekül, kétségbe esik, megváltásban reménykedve kapaszkodik; messze van ez A torinói ló apatikus zárlatától. Megalkotja saját varázsbarlangját, ahová el lehet menekülni a lélek pusztulása elől.
A film csúcspontja, legszebb és legmaradandóbb része az első néhány perc szürrealisztikus, slow motionnel variált montázsa, mely költői szépségében kiemelkedik az egészből, és annak zanzája is egyben. A festményszerű képeket Richard Wagner Trisztán és Izoldájának prelűdje erősíti képről-képre fokozva a hatást, hamar elvezetve az első katartikus csúcspontig, amely keretbe fogva a cselekményt, megismétlődik a zárlatban is. Manuel Alberto Claro operatőr egészen kivételes tehetséggel rendelkezik a zenére komponált képsorok megalkotásában. A rendező szokásához híven maga vette fel kézi kamerával a jelenetek első verzióit, átélve ennek erejét és dinamikáját, de a végső lehetőséget már átengedte Clarónak.
Csak kapkodtam a fejem, ahogyan sorra jelentek meg az abszolút A-kategóriás színészek, és töltötték ki rövidke jeleneteiket maximális tartalommal. A veterán Udo Kiert már emlegettem, de Charlotte Rampling egyszerűen varázslatos a kiégett, cinikus, szeretetre képtelen anya megformálásában, míg a legendás John Hurt hamar elnyeri szimpátiánkat kedves, emberi apafigurájával (aki persze szintén képtelen megváltani lányait). Kicsit több időt kap Kiefer Sutherland, Claire férjeként, aki sokáig képviseli a maszkulin aspektus vonzó, protektív és erős oldalát, de hiteles az is, ahogyan mégis elbukik. A két főszereplő remek, nem akarom ragozni, Kirsten Dunst előttünk változik élettelen, szürke viaszbábbá, majd virágzik ki ismét, amikor sorsa összefonódik a Melankólia névre keresztelt kisbolygóéval. Gainsbourg pedig tökéletes.
Gyönyörű képek, remek alakítások: ettől még nem lenne kiemelkedő a film a Melankólia, szerencsére láttunk már ilyet. Amiben igazán egyedi és különleges a rendező és műve, az a vegetatív, zsigeri hatás, amit képes kifejteni, ezen a szinten is megérint, hiába billeg az önmaga által elítélt, felületesnek tartott kommersz szélén, s erre kevesen képesek.
Melankólia trailer