— Film

— 2009. April 14. 19:01

— Írta: Kalugyer Roland

Nem kellesz eléggé

Az ezredfordulót követő éveken ha végigtekintünk, és a Nem kellesz eléggé című, férfiszemmel nem túl sok jót ígérő filmhez hasonlókat keresünk, szolid hümmögéssel konstatálhatjuk, hogy igenis lehet a szerelemről és az ezzel járó fájdalmas szitukról igényes és összeszedett filmet készíteni a női oldalról közelítve. Ken Kwapis (The Office) filmje a Szex és New York által felállított lélektani határt igyekszik megugrani, több-kevesebb sikerrel.

Ha már az elődöket emlegettük, az Igazából szerelem vagy a Bridget Jones naplója nem csupán a habkönnyű és rózsaszín csajmozik huszon-harmincasított változatai. Inkább olyan, a szerelmet tematizáló mozik, amelyek jól elvannak a férfiközpontúnak titulálható művészetben, mint amilyen állítólag a filmművészet is. Főleg azért mondhatjuk ezt, mert a pasiknak is megvannak ezen filmjeik – elég csak a Képtelen képregény Chasing Amy-monológjára gondolni, ami talán nem egy férfiszemet lábasztott könnybe (még ha metaforikusan is).

A Nem kellesz eléggé tehát ehhez a nemcsak a szívet meglágyító, de az elmét is elmerengető filmekhez igyekszik felnőni, bár már a legelső kocka előtt megriasztja az embert, hogy mennyi, a ’90-es évek óta másodvonalba süllyedt sztárocska (úm. Drew Barrymore, Jennifer Aniston) fémjelzi a filmet egy másik csapat, eddig jobbára mellékszereplésre ítélt színésszel/színésznővel.

Ráadásul nehezen mondható, hogy a néző ne tudná követni a cselekményt az események sodrásában. Az Office amcsi változatával befutó Ken Kwapis komótos, a délutáni mozik ritmusánál alig elviselhetőbb tempót diktál, de ha ehhez hozzászokunk, akkor nemünktől függetlenül jól kell szórakoznunk. A Nem kellesz eléggé egy szimpatikus koncepciójú, jó film sok, kijavítatlanul maradt hibával és kiegyensúlyozatlansággal: túl sokszor mosolyogtat meg és köt le érdekesebb dialógusaival és jeleneteivel, mint amennyiszer bosszant fel érdektelen mellékszálaival és egy-egy unalmasabb karakterrel. A több szereplő történetéből összeálló cselekmény túl egyenetlen: Drew Barrymore például felesleges, úgy ahogy van (történetének tanulsága pedig röhejesen semmitmondó), ellenben a Marley és énben különösen mélyre zuhanó Aniston bőven kaphatott volna még játékperceket.


Nem kellesz eléggé trailer

Túl sokat markol ez a mozi (bár igazából a szerelmi kivételek-szabályok problematikáját járja csak körbe), de képes még játékidejében beismerni. Ezzel együtt, aki vevő egy kis lamentálásra és filozofálgatásra szerelemről és szerepekről, az egy romantikusnak szánt estét nyugodtan kitölthet a Nem kellesz eléggével. (Hármas.)