— Film

— 2011. February 28. 09:51

— Írta: Varga Csaba

Oscar-díj 2011: nyertesek és kommentár

A 2011-es Oscar-gálán végül nem lett meguraló győzelem, hanem megalkudtak a filmek a nyerésen, így a legtöbbet kaszáló is max. négy szobrot vitt haza. Némi kommentár és mi lett volna ha, plusz a nyertesek listája.

A legjobb filmért persze megtette elvárt összefeszülését a sokak által méltatott Király beszéde és az amerikai favorit Social Network, amiből végül előbbi került ki győztesen. Azonban amennyire erős Colin Firth a dadogó király szerepében (és ezzel tökéletesen egyet érthetően nyertese a legjobb férfi főszereplő díjának), annyira túlértékelt ezzel maga a rendezés és a film egésze. Ezzel pedig nem csak azt mondom, hogy inkább adhatták volna a legjobb film díját a Social Networknek, de azt is, hogy a legjobb rendezésben megharcolt AronofskyHooper csatát (ahol a királyos mozi a hattyússal mérkőzött meg) is sokkal szívesebben láttam volna a nagymúltú kultrendező javára eldőlni. Mindezekhez két rövid gondolatot fűznék csak hozzá: 1) a legjobb film kategória egy merőben modern és egy klasszikus alkotás között mindig utóbbi javára fog hajlani; 2) ahogy azt sokan elmondták már előttem, Aronofsky zsenijét most, a szakmai és hollywoodi támogatottsági csúcsán kellett volna díjazni, aminek elmulasztása elég nagy baklövés.

A helyénvaló odaítélések között tarthatjuk számon Natalie Portman hibátlan hattyútáncának és Christian Bale mellékszerepésének értékelését, és hogy az Eredetnek pont azokat a technikai jellegű díjakat osztották ki, amelyekre valóban hivatott volt (hangvágás és -keverés, vizuális effektusok, operatőri munka). Ha már a technikai díjakról van szó, az Alice csodaországban által bezsákolt művészeti rendezésnél szabadjon megjegyezni egy nem népszerű gondolatot: a legutóbbi Harry Potter epizódot volt szerencsém moziban látni, és a képi világ és az általa közvetített atmoszféra valami letaglózó (és persze ezzel együtt nem várt) volt. A mindvégig hamufakó színek és a hangulatokat tökéletesen kitöltő ambient valami olyan mély magányt és elidegenedést építettek fel, amelyek úgy ütötték be az átadni kívánt érzéseket mint egy százas szöget. Aki nem hiszi, járjon utána. Emiatt éreztem úgy, hogy a művészeti rendezést még akár ez a mese-epizód is megkaphatná, de persze erre reális esély sosem volt.

Aztán a nagy egyet nem értésem még, hogy a Toy Story 3-at sosem fogom elismerni, míg élek, úgyhogy a tökéletesen borítékolt animációs díjhoz kommentárt nem fűzök. Ellenben az Alice csodaországban kosztümtervezési díja persze érthető, mindenképp a legnagyobb meló volt benne a felhozatalból.

Az még egy mókás dolog, hogy Trent Reznor (és Atticus Ross) kapott egy szobrot a Social Network zenéjéért. Mármint persze elismerhető, hiszen filmzeneként hibátlanul funkcionált, de hogy pont a konzumerizmus és modern társadalom elleni lázadás pápája díjat kapjon a nyugati társadalom legnagyobb önkielégítő rendezvényén, az szinte már versbe énekelhető fricska. Így az “ipari forradalom” hívei megbizonyosodhatnak, hogy a szcéna legnagyobb renegát macsója mégiscsak Alec Empire, legalábbis míg Oscarra nem jelölik őt is, amire mondjuk kábé semennyi esély sincs.

A végére egy fun fact: az megvan, hogy Nicole Kidman ott volt a jelöltek között? De úgy is mondhatnám, hogy feltűnt valakinek, hogy Nicole Kidman szerepelt filmben az elmúlt… években?

Fun fact 2: reméljük, senki nem megy el szó és tekintet nélkül Sandra Bullock alkarja mellett, miközben Halle Berryvel majdnem smárol.

A jelöltek teljes listája alább, kategóriánként, vastaggal jelölve a nyertest:

Legjobb film:

Legjobb rendező:

Legjobb férfi főszereplő:

Legjobb női főszereplő:

  • Annette Bening (The Kids Are All Right)
  • Nicole Kidman (Rabbit Hole)
  • Jennifer Lawrence (Winter’s Bone)
  • Natalie Portman (Fekete hattyú)
  • Michelle Williams (Blue Valentine)

Legjobb férfi mellékszereplő:

  • Christian Bale (The Fighter – A harcos)
  • John Hawkes (Winter’s Bone)
  • Jeremy Renner (Tolvajok városa)
  • Mark Ruffalo (The Kids Are All Right)
  • Geoffrey Rush (A király beszéde)

Legjobb női mellékszereplő:

  • Amy Adams (The Fighter – A harcos)
  • Helena Bonham Carter (A király beszéde)
  • Melissa Leo (The Fighter – A harcos)
  • Hailee Steinfeld (A félszemű)
  • Jacki Weaver (Animal Kingdom)

Legjobb Eredeti forgatókönyv:

  • The Kids Are All Right (Lisa Cholodenko, Stuart Blumberg)
  • Another Year (Mike Leigh)
  • Eredet (Christopher Nolan)
  • A király beszéde (David Seidler)
  • The Fighter – A harcos (Scott Silver, Paul Tamasy, Eric Johnson)

Legjobb adaptált forgatókönyv:

Legjobb operatőr:

Legjobb vágás:

Legjobb idegen nyelvű film:

  • Biutiful (Mexikó, Alejandro González Inarritu)
  • Dogtooth (Görögország, Giorgos Lanthimos)
  • Egy jobb világ (Dánia, Susanne Bier)
  • Incendies (Kanada, Denis Villeneuve)
  • Hors la Loi (Algéria, Rachid Bouchareb)

Legjobb animációs film:

  • Így neveld a sárkányodat
  • Az illuzionista
  • Toy Story 3

Legjobb dokumentumfilm:

  • Exit through the Gift Shop
  • Gasland
  • Inside Job
  • Restrepo
  • Waste Land

Legjobb filmzene:

Legjobb betétdal:

  • Coming Home (Country Strong)
  • I See the Light (Aranyhaj és a nagy gubanc)
  • If I Rise (127 óra)
  • We Belong Together (Toy Story 3)

Legjobb vizuális effektusok:

  • Alice Csodaországban
  • Harry Potter és a Halál Ereklyéi
  • Azután
  • Eredet
  • Vasember 2

Legjobb művészeti rendezés:

Legjobb kosztüm:

Legjobb smink:

  • Barney’s Version
  • The Way Back
  • Farkasember

Legjobb hangvágás:

Legjobb hangkeverés:

Legjobb rövid dokumentumfilm:

  • Killing in the Name
  • Poster Girl
  • Strangers No More
  • Sun Come Up
  • The Warriors of Qiugang

Legjobb animációs rövidfilm:

  • Day & Night
  • The Gruffalo
  • Let’s Pollute
  • The Lost Thing
  • Madagascar, carnet de voyage

Legjobb rövidfilm:

  • The Confession
  • The Crush
  • God of Love
  • Na Wewe
  • Wish 143