— Film

— 2008. April 26. 14:47

— Írta: Nagy Nikoletta Anna

Tankönyvízű történelemóra a moziban

Nemrégiben mutatták be a magyarmozik Andrzej Wajda Katyn című filmjét, amely a huszadik század egyiklegszégyenletesebb eseményének, az 1940 tavaszán elkövetett katynitömeggyilkosságnak állít emléket. Nagyon későn és nagyon nehezen derültek ki atények erről a II. világháború idején történt eseményről. Wajda lengyelszemszögből próbálja rekonstuálni a történteket.

Már az Uránia mozi impozánsdísztermének közönsége is árulkodó volt. Mintha kihelyezett délutánifoglalkozást tartottak volna a nyugdíjasklubban. A nézők átlagéletkora szerénybecslésem szerint is hatvan felett lehetett. Felmerült bennem a kérdés, hogyvajon ennyire elavult, érdektelen téma volna már a II. világháború? Nem tudomeldönteni, hogy szomorú legyek emiatt, vagy örüljek neki, hogy az emberiségesetleg már képes volt feldolgozni ezt a traumát. Sajnos, az utóbbit kétlem.

Wajda alkotása különösen súlyostémát választott, ami személy szerint őt is, de egész népét megsebezte.Évtizedekig csak hazugságok és dezinformációk keringtek a köztudatban. Katynnálmódszeresen kivégezték a lengyel katonai vezérkar fogságba esett tagjait, ezzellefejezték a hadsereget. Nincs pontos adat, de körülbelül 20 ezer ember kerülttarkólövéssel a tömegsírokba rangtól, származástól, fizikai állapottólfüggetlenül. A győztes propaganda sokáig igyekezett ezt a rémtettet is anémetek nyakába varrni, de később előkerültek a mészárlás hiteles dokumentumai(csak 1992-ben). Wajda művével a hazugság áldozatainak állít emléket.


Katyn trailer

A több szálon futó (egyébkéntgyakran céltalannak tűnő) cselekmény középpontjában egy család áll: a lengyelhadsereg egyik tisztje, annak felesége, gyermeke és szülei. A tiszt oroszhadifogságba esik, deportálják és súlyos megpróbáltatásokat kell átélnie,ezekről naplójában feljegyzéseket ír. Közben nejének is menekülnie kell,lengyel tisztfeleségként nincs sok esélye az orosz megszállás alatt lévőterületeken.

A filmben folyamatosan váltakozikaz elhurcolt tisztek és otthon maradt szeretteik (szüleik, testvéreik, feleségeik,gyermekeik) nézőpontja. A kulcs végig a hazugság, az otthon maradottakhazugsága, a túlélők hazugsága, a győztesek és a legyőzöttek hazugsága. Van,aki csak magának hazudik, van, aki a barátainak és ismerőseinek, és olyan isakad, aki egy egész népet akar átverni. Néhányan azonban ismerik az igazságot,és készek szenvedni is érte. Ők lettek Wajda elfeledett hősei.

Külön említést érdemel, hogy afilmben nagy hangsúllyal jelenik meg a hátország. Feleségek, gyermekek, anyákés apák sorsa rajzolódik ki a háttérben. A tábornok és felesége mintha egyeklennének, tartással, erősen viselkednek, a szenvedélyes, fiatal repülőmérnöklánytestvére ugyanúgy fejjel megy a falnak, mint a bátyja. Mintha tükörvilágbanjárnánk. A férfiak mögött mindig áll egy vagy több nő is. A tragédiák súlyátnekik kellett cipelni és annak a maroknyi túlélőnek, akik mind azt érezték,hogy nekik is ott kellett volna lenniük a többi hulla között, a katyni erdőben.

Wajda kiváló színészeketválasztott a szélesvásznú történelemórához. Egészen kiemelkedő alakításokatláthatunk. A helyzetek reálisak, a műfajra jellemző túljátszást, patetikusmegközelítést is sikerült elkerülni. Pendereczki zenéje visszafogott, remek,akárcsak a letisztult képi világ, ami Pawel Edelman operatőri munkáját dícséri.Az egész produkció korrekt, nem harsány, nem szájbarágós, mégis valahogysteril, kicsit tankönyvízű. A nyugdíjasklub meghatottan, könnycseppekettörölgetve távozott. Fontos film, szükség volt arra, hogy elkészüljön, desajnos könnyen feledhető.

Linkek: