— Film

— 2008. July 22. 07:22

— Írta: Varga Csaba

Vigyázz, mert ha könnyelmű vagy, pofán ver egy pitypang!

Érdekes dolog, hogy egy rendező mennyi lehetőséget nyerhet magának egyetlen jól sikerült filmmel. Shyamalan például egyszer összehozott egy Hatodik érzéket, és azóta termeli a normál esetben simán direct-to-dvd szintű közepeseket, és ezek érthetetlen módon sorra a moziban kötnek ki. Aki még az Esemény érdekes ötletre épülő gagyija után is bizalmat szavaz ennek a pasinak, az vagy jósként látja a fényt az alagút végén, vagy túl sok felesleges pénze van. Nem mellesleg vérszomjas birkák és tehenek után tovább gyűrűzik a biohorror stílus.

A Happeningnek először, azt hiszem, a plakátja fogott meg, aminek a képi világa egyértelműen sugallta, hogy valamiféle világraszóló katasztrófa jön el megint, de az nem volt egyértelmű, hogy micsoda. Plusz ez a kékes színvilág is tetszett. Trailert nem is néztem, gondoltam fejest ugrok inkább, lássuk a medvét. Hát, mit mondjak, csalódott vagyok. Az egy dolog, hogy a plakáthoz aztán a világon semmi köze nem volt a filmnek, de úgy egyébként sem volt sok értelme. Gyorstalpalóban a történet abban áll, hogy a természet szembeszáll az emberiséggel, és a gyilkos bárányok után most a mészárkórók támadnak a Föld népére. A pollen(?) útján terjedő vírus tüneteként az emberek lefagynak (értsd: megállnak, konkrétan), aztán hülyeségeket kezdenek összevissza hadoválni, majd öngyilkosok lesznek. Főhősünk, egy nagyjából random reflektorfénybe kerülő tanár menekülőre fogja a dolgot, és csajával és egy haverja kislányával futnak a gyilkos szél elől, ami mindenkire szuicid átkot hoz.


Ezek a főszereplők. Ők most épp a növények elől menekülnek. Na?

Maga az alapvetés, hogy a természet visszavág, és valami módon befakkol az emberiségnek, mondjuk célzottabban, mint egy terv nélkül lecsapó hurrikán – nem rossz. Ezt meg lehetne játszani okosan, úgy, hogy értelme is legyen. Na, az Eseményben nem így történik. Itt eleve van ez a szélben terjedő izé, vírus vagy mifene, amitől az emberek meghülyülnek. És akkor képzeljük el azt a jelenetet, mikor a szél felkerekedik, hősünk ezt éles látással spottolja a fák susogásából, és menekülni kezd a meghajló fűszálak vonala előtt, futva. Fáj már? Van ennél jobb is. (Vigyázz, spoiler jön, ha kerülnéd, ugorj a következő bekezdésre.) Például a finálé, mikor egymástól kb. egy-kétszáz méterre, két légmentesen záró viskóba (wtf?!) bújva találnak menedéket főszereplőink, de rájönnek, hogy akár kockáztatva életüket, inkább együtt akarnak lenni, így aztán hős pasink kilép a házból, és megindul a pusztában, de nem ám valami normális tempót futva, hogy hátha odaér bekrepálás nélkül, dehogy: szépen, lassan, heroikusan, patetikus zenével tálalva, arcába fúj a gyilkos szél, yeah.


Az esemény trailer

Szar az egész, na, nincs is ezen mit ragozni. Béna, erőtlen, nincs kitalálva, és igazából ez utóbbi a fő pont, amit fel tudok hozni, hogy van egy valamirevaló alapgondolat, ami nincs kidolgozva, továbbépítve, hanem csak úgy oda van baszva, pudinggal, egyed. Hát ez így kettes alá.

Utóirat: két dolgot sajnálok a film és a rendező kapcsán: 1) Shyamalan szerintem egész jó irányba kolbászolt már a legutóbbi Lady In The Waterrel, nekem legalábbis az bejött, aranyos volt, így aztán kár, hogy megint kettőt lépett visszafelé; 2) Zooey Deschanelt legutóbb a Weeds legkúlabb karaktereként láttam, és reméltem, hogy kijár végre neki valami normális filmszerep is, de hát ez nem jött be.