— Film

— 2008. September 1. 16:43

— Írta: Varga Csaba

X-Men: Evolution

Az elmúlt pár hét alatt sikerült egyhuzamban végignézni az X-Men: Evolution sorozat mind a négy évadját, és ez a rajzfilmsorozat legalább annyira beszippantott, mint egy Dexter vagy Weeds (avagy bármelyik trendi filmsorozat). Több ponton igazolva éreztem azt, hogy ez bőven nem csak egy gyerek célcsoportnak szól, mert attól függetlenül, hogy tinédzserként mutatja be a mutáns szuperhősöket, végig tartalmas, értelmes, izgalmas, néhol lelkizős szempontból mély, a végére pedig már egészen sötét tónust kap. Ha szereted a Marvel képregényeket, pláne ha az X-Men sorozatokat, akkor kötelező látnivaló.

Az X-Men: Evolution alapvető célja az volt, hogy egy fiatalabb generációt fogjanak meg azzal, hogy az X-Men szuperhőseit fiatalabbnak ábrázolják, és egy olyan fiktív (oké, szóval a képregény eredetihez képest is fiktívebb) idősíkban mutatják be őket. Ebben a settingben X professzor intézete egy kúria, ahol iskolát, kikézőközpontot és koleszt biztosít a mutáns gyerekeknek, akik még egyfelől suliba járnak, másfelől a Xavier intézetben megtanulják, hogyan is működik erejük természetes és fizikai értelemben, illetve gyakorolják ennek kordában tartását és irányítását. A szereplők alapjáraton két nagy csoportra oszthatók, ami persze a jókat és rosszakat jelenti. Ezen belül a jók közé sorolható az X-Men csapata (pl. Storm, Wolverine, Beast) és néhány lazán kötődő (itt) független szereplő, mint Angel vagy X-23, aztán vannak a rosszak, akik úgy általában Magneto emberei, ezen belül is van a közvetlen vonzáskörzete (pl. Sabretooth, Pyro, Gambit), a Brotherhood (pl. Avalanche, Toad, Quicksilver), meg aztán jönnek-mennek a fel-felbukkanó mutánsok, akik vagy ide csapódnak vagy oda, vagy épp kavarnak itt-ott-amott.

Az első és legfontosabb dolog a sorozattal kapcsolatban, hogy az egész sztori nem statikus, sem szereplői gárda, sem történetvezetés, de semmilyen más szempontból sem. Mindegyik rész másról szól, máshogy mesél, a karaktereknak valódi (és tényleg nagyon erős és intelligens) jellemfejlődése van. Mindamellett bár a szereplőket többé-kevésbé szétosztja jókra és rosszakra, az gyorsan lejön, és többször is nyomatékot kap, hogy igazából nincs ilyen egyértelmű mellérendelés, nincs fekete és fehér: két ellentétes érdek áll egymással szemben, de mindkettő megérthető, amikor pedig olyan veszély van, ami egyetemesen veszélyes mindenkire, képes a két ellentétes pólus összefogni.

Másik dolog, hogy ez nem az a fajta rajzfilmsorozat, amiben részenként történik valami nagy megharcolnivaló csihi-puhi vagy épp vicces, és snitt, se füle se farka. Itt az egyes részek szorosan kapcsolódnak egymáshoz, és bár valószínűleg az epizódok nagyjából háromnegyede többé-kevésbé élvezhető önmagában is, azért sokmindenről marad le az, aki nem folyamatában látja. Ez az első dolog, ami miatt fura a célcsoport és a formátum, már ha abból indulok ki, hogy teszem azt egy Cartoon Networkot az ember úgy néz, hogy bekapcsolja a szombati reggeli közben, megy valami, aztán snitt. Ehhez képest az Evolutiont tényleg érdemes végig követni, ebből a szempontból nem is igazán tévés produkció (így, hogy rajzfilm), hanem inkább ajánlott a DVD formátum.

Aztán, hogy miért érzem még, hogy nagyon is rendben van ez a rajzfilm, így 20+ fejjel is. Eleve olyan karakterrajzok vannak benne (úgy értem jellemrajzok), hogy az esetek legnagyobb részében akármelyik hollywoodi filmben megállná a helyét, sőt, ujjal tudnék mutogatni, hogy melyik képregényadaptációk tanulhatnának innen. Kifejezetten példás, ahogy olyan komoly lelki mélységekig is lemennek, hogy milyen érzések kavarognak valakiben, aki megöli a saját anyját, ami fölött a maga animésen megrajzolt, trendi formátumában könnyen átsiklik egy tízéves, de idősebb fejjel nézve megvannak azok az apróságok, amiktől átélhető a dolog. És nem, nem az van, hogy “úristen, gyerekeknek ilyet mutogatnak a tévében”, hanem egyszerre szól több generációnak: mindenki annyit lát belőle, amennyi neki szól, és ebben rejlik az egész zsenialitása.

Amúgy kivitelezésben persze példás, a hangoktól a rajzokon át, a kosztüm designig minden a helyén van, bár valószínűleg nem is hiába került fel a polcra a készítőknél az a két Emmy-díj és a számtalan jelölés. Ebből a szempontból látszik a folyamatos fejlődés, történetbe beleélés az alkotói gárdán is, így nem meglepő, hogy a negyedik évad a legjobb az összes közül. Itt már a legtöbb szereplőnek kiforrott figurája van (belül és kívül egyaránt), az X-Men megkapta végleges, egységes ruháját, több mutánsnak a képességei szintet léptek, és a sztori maga is sokkal izgalmasabb, a one-off részek (mint Gambit háttértörténete) pedig hangulatukban a legjobak.

Kevés olyan sorozat van, akár filmről, akár rajzfilmről van szó, amelyik a végére éri el a csúcspontját, de ez olyan (spoiler alert!): amikor a záró dupla részben a kibernetikus Apocalypse a négy legnagyobb mutánst, mint az Apokalipszis Négy Lovasát hozza vissza a “halálból”, hogy elpusztítsák a földet, ott már teljesen visszamentem tízévesbe, és szájtátva ámultam. Az X-Men: Evolutionnel úgy leszel újra gyerek, hogy a mesét végigélvezed, az elgondolkodtató részeknél pedig felfogod, hogy miről is van valójában szó. Ennél többet pedig egy rajzfilm talán nem is adhat.