— Könyv

— 2010. October 21. 07:00

— Írta: Velkei Zoltán

Vernor Vinge: A szivárvány tövében

Vernor Vinge idén töltötte be a hatvanhatot, azonban a Szivárvány tövében (Rainbows End) című regénye “csak” a hetedik önálló könyve. Mindazonáltal a 2006-ban megjelent mű a harmadik Nebula-díjat hozta meg neki, úgyhogy mindennemű kétség nélkül kijelenthetjük: az amerikai író mennyiség helyett minőségre dolgozik. A korábban jobbára klasszikus sci-fiket és űroperákat szerző Vinge ezzel a könyvével teljesen más területre vezeti az olvasót, nevezetesen abba a poszt-cyberpunk környezetbe, ami csak az utóbbi pár évben konkretizálódott, és egyelőre meglehetősen kiaknázatlan.

Itt nem évtizedeket ugrunk előre az időben, hanem csak éveket, és rendszerint egy megvalósult, vagy ahhoz nagyon közel álló világban játszódik a cselekmény. A Szivárvány tövében világa ráadásul hasonlít egy kicsit Geoff Ryman Levegőjéhez: megfejtették a vezeték nélküli internet hipertechnológiáját, az emberek különleges ruhákat és kontaktlencséket viselnek, amivel egyszerre lehetnek jelen a valóságban és a virtualitásban, sőt, össze is köthetik a kettőt, olyan életkörnyezetet teremtve maguknak ezáltal, amilyet csak szeretnének. Persze ennek a szép új világnak is megvannak a maga veszélyei. A szokásos nukleáris fenyegetések mellett különböző biológiai és marketinges manipulációk, illetve a ruhák és lencsék meghekkelése a legszörnyűbb dolgok, amik történhetnek és történnek is az emberekkel. Egy ilyen világban nyeri vissza az életét az Alzheimer-kórban szörnyen leépült Robert Gu, aki egykoron a nemzet költője volt, most viszont az orvostudomány segítségével közel hatvan évet fiatalodva újrakezdhet mindent. Eközben egy másik szálon magas körű érdekeltségek kém-akciót szerveznek pont a Gu lakhelyétől pár mérföldre lévő biolaborokban, a történet idővel pedig összekapcsolódik, és lokális akcióból lesz egy globális mértékű terrortámadás, amiben a főszereplő és barátai csak önmagukra számíthatva maradhatnak életben.

Vernor Vinge regényének egyik legnagyobb erénye, hogy úgy tárja elénk e képzeletbeli világot, mintha tényleg megtörtént volna. Az olvasó hajlamos gyorsan elfelejteni, hogy egy tudományos-fantasztikus könyvet tart a kezében, minden annyira hihető és meghökkentő, hogy nem is kérdéses, miért nyerte meg a Nebulát. Gu küzdelme az új világgal felfogható egyfajta párhuzamnak is az emberiség újjal való megbarátkozásának: a fiatal testben idős lélekkel élő költő rengeteget szenved az új technológiákkal, sokszor idegenként érzi magát egy mindenki számára rendkívül otthonos környezetben. A Szivárvány tövében egyetlen nagy baja is pont ez: elolvastam, és nem kerültem közelebb hozzá. Részben talán miatt, mert nagyon nehéz azonosulni a karakterekkel, sokszor úgy bánnak az olvasóval, hogy természetesnek veszik, hogy ismerünk mindent. Másrészt viszont, a zseniális ötlet és környezet ellenére a történet sajnos kissé ellaposodik a végére, legalábbis az utolsó százötven oldal akkora zűrzavar, hogy ember legyen a talpán, aki kibogoz mindent. Lehet, hogy a fordításban veszett el valami (ami sajnos a Galaktika hagyományainak megfelelően elég pocsék; a legidegesítőbb dolog talán a különféle intézménynevek rövidítése – míg ugyanis a teljes neveket lefordították magyarra, a rövidítéseknek meghagyták az angol megfelelőiket, így aztán képtelenség rájönni, hogy mikor kire hivatkozik Vinge), de valószínűbb, hogy ezt a könyvet tényleg csak az ötletért érdemes elolvasni.