— Színház

— 2010. January 10. 15:10

— Írta: Varga Csaba

Legjobb cuccok 2009-ben: SZÍNHÁZ/TÁNC

Belenyaltunk ugyan már egy kicsit 2010-be, de nem hagyjuk ki a színházi és tánc darabokról szóló visszaemlékezést sem az előző évre. Három cikkírónk három nézőpontból közelíti meg 2009-es termését előadások tekintetében, egy táncos és két színházi hangsúllyal.

Zombiefoot szerint a tánc 2009-ben:

  1. Frenák Pál Társulat: Fiúk (Trafó)
  2. Pintér Béla Társulat: Gyévuska (Trafó)
  3. Frenák Pál Társulat: InTime (Trafó)
  4. Jógyerekek képeskönyve (Örkény Színház)
  5. Pataky Klári Társulat: Basta cosí!/Elég! (MU Színház)
  6. (+1) Kárpáti Péter/Hoppart: Szörprájzparti (egy titkos lakásban az Astoriánál)

Frenák két előadással is felkéredzkedett a listámra idén, teljesen megérdemelten. A Fiúk valószínűleg az évtized legzseniálisabb táncelőadása: szikár, lírai és akrobatikus korkép a férfiakról. Ez nem a legújabb Frenák, de az év eleji felújított változatra így is rengetegen voltak kíváncsiak. Harmadik helyen a tavasszal bemutatott darabja áll, ami az erőszakosabb táncvilág után meglepő módon tele volt humorral és bájjal. A II. világháborúban felvállalt, tragikusan értelmetlen és ideológiazavaros szerepünkről megható darabot kerekített Pintér Béla. A szereplők végig kitartott énekbeszédének egyedisége egész konkrét fizikai örömöket okozott, ami mindig jó jel. Ha pedig perverzióra és jóízű gúnykacajra vágytok, feltétlen nézzétek meg a Jógyerekek képeskönyvét! A Tiger Lillies morbid zenéjére minden 10. percben, válogatott módon elhalálozik egy-egy cukribárány kisgyermek. Pataky Klári koreográfiájában olyan okos és csibész táncos megoldások voltak, hogy csak lestem: kortárs táncot ennyire könnyedén is lehet?! A lista végére Kárpáti Péter és a fiatal, amúgy döntően kőszínházakban játszó színészekből álló Hoppart közös produkciója került. Kárpáti Péter iszonyatosan jó dialógokat ír, Nagy Zsolt pedig mindent visz a játékával – az eredmény izgalmas, de nem hibátlan. Ha újraélesztik itthon a lakásszínházi mozgalmat, akkor minden meg van bocsátva! Ezután már csak egy fájdalmam van: hol maradtak 2009-ben az igazán átütő nemzetközi produkciók?

Alice szerint a színház 2009-ben:

  1. Abigél (Budapesti Operettszínház)
  2. Háztűznéző (Magyar Színház)
  3. Diótörő (Thália Színház)
  4. Chicago (Madách Színház)
  5. My Fair Lady (Magyar Színház)

Idén inkább klasszikus darabokra és musicalekre jutottam el. Az Abigél egyszerűen lehengerelt, a Chicago pedig annyira tüzes volt, hogy szabályosan megégetett. A Háztűznézőt és a Diótörőt emeltem még ki, előbbit a modern rendezése miatt, utóbbit pedig azért, mert alig pár nappal az ünnep előtt igazi karácsonyi hangulatot teremtett. A színházak közül a legtöbbször a Magyar Színházban fordultam meg, repertoárjukból a My Fair Lady is felkerült az év végi összesítésre. Milyen említésre méltó előadások hiányoznak a felsorolásból? A listára az Operettszínház Mozartja csak azért nem került fel, mert nem számított újdonságnak, ugyanis idén már másodszorra láttam. A legjobban pedig azt sajnálom, hogy a Kamaraszínház nem tudta igazán formába önteni és maximálisan élvezhetően színpadra állítani Dallos Szilvia egyébként ötletes, a Rákosi-korszak ellentmondásosságáról szóló, Utószinkron című drámáját.

Silvermoon szerint a színház 2009-ben:

  1. Augusztus Oklahomában (Vígszínház)
  2. Händel: Xerxes (Operaház)
  3. Édes szívem, ribanc vagy (Bárka)
  4. Dogville (Bárka)
  5. Szentivánéji álom (Bárka)

Hiába volt bérletem az egyikben és hiába voltam visszajáró vendég a másikban, igazán emlékezetes darabot viszonylag keveset láttam. Persze kimaradt a kortárs tánc teljes mértékben, amit viszont nagyon sajnálok – talán majd jövőre.