— Vizuál

— 2009. November 11. 10:52

— Írta: Varga Csaba

"Valahol street art és képzőművészet között" – interjú Harkai Domával

Múlt héten nyílt Harkai Doma 306.564 cm2 of Stencils című kiállítása, ahol az érdeklődők megnézhetik, hogyan fest két emeletnyi stencil-alapú képzőművészeti alkotmány egy helyen. A 22 éves, street art irányból érkező Doma a sablonozást kiemeli az aluljárók és egylayeres bombingok világából, és több rétegen dolgozva, a műfaj határait kitolva valódi festményeket készít. A 4 tématikai csoportba rendezett kiállítást december 3-ig nézhetitek meg a Loffice neonomád irodaépületében, a tovább után pedig arról olvashattok, mit mesél Doma saját munkáiról, stencilezésről, Banksy-ről, és ad egy rakás tippet, hogy hova kattintgassatok, ha dögös sablonművészetet akartok látni!

Kultblog: Adja magát: miért éppen a stencil? Ha lehet hinni a sajtóanyagnak, bejártad az utat a tageléstől a graffitin át a sablonokig, de hogyan köt ki valaki hosszútávú szerelemmel éppen itt?

Harkai Doma: Röviddel azután, hogy elkezdtem egyáltalán a street arttal foglalkozni, kérdésként vetődött fel bennem ennek miértje. Kevésnek éreztem az egyszerű “fame game”-et, azt, hogy ennek annyi legyen a lényege, hogy minél több hírnevet szerezzek, minél több munkám legyen kint az utcán. A műfaj szépség számomra az intézményi rendszer megkerülése, a ténylegesen szabad és demokratikus alkotás lehetősége, ahol egyedül én döntök arról, hogy mi a jó, és mit szeretnék csinálni, és figyelmen kívül hagyható minden más vélemény. Művészeti kérdésben a többségi elvnek nincs jelentősége, ám az utcai művészet az, ahol ez a hozzáállás kiteljesedhet. A stencil technikája azért ragadt meg, mert így volt lehetőségem a puszta névnél több üzenetet közvetíteni. Szerintem egy nagyon tág felhasználási területtel bíró dolog az egész sablonozás, amit ráadásul itthon kevesen “kutatnak”. Hát, így kötöttem ki ennél. Igényesebb, mint a tag vagy egy króm-bomb.

KB: Melyik az a 4 téma, amiről a 306.564 cm2 of Stencils című kiállításod szól? Ezek kategóriák, amelyek szerint rendezed a munkáidat? Korszakok az életedben, vagy csak tematikai válogatás?

HD: Négy különböző megközelítés. Először is két téma, ami mint “vászon” (falap, bőrönd) materializálódott. Az első az emlékezéssel foglalkozik, a gyerekkorral, és az azóta eltelő idő pusztításával. Ezek a képek dyptichonok, alapjuk saját gyerekkoromból származó fotó, mint idill, illetve ennek absztrakttá törése. A második téma, ami bőröndökön jelenik meg, szociális reflexió, hajléktalanok képei, akiket lefotóztam Budapesten, természetesen engedélyüket kérve, és elmesélve nekik, hogy a fotó milyen célt szolgál majd. A hordozóeszköz, amin megjelennek, szintén utcáról származó elem, lomtalanítás alatt összegyűjtött bőröndök. Tehát lomtalanított tárgyakon lomtalanított embereket láthatunk. A harmadik téma az individuum kérdését hivatott vizsgálni, ez lámpákon jelenik meg, mint fény a sötétben, az egyéniség erejét és ennek megtartását külső körülmények figyelembevétele nélkül ábrázolva. Megszálló tank elé álló lengyel férfi, vagy épp neves szabadkőműves politikus, számomra mindkettő mementója annak, hogy a világ alakítása csak erős individuummal rendelkező embereken át történhet. Hogy fontos és példaértékű az, hogy saját gondolataink megformálni legyünk képesek, és ezért adott esetben bátran ki is tudjunk állni. A negyedik téma pedig egy neodadaista freskó, fejtetőre állított világ, abszurd városi látkép. Tehát a négy “téma” tulajdonképpen négy különböző médiumot, megközelítési módot, tematikát rejt, négy gondolatot, ami foglalkoztatott.

KB: Kedvenc munka, amire a legbüszkébb vagy? És amelyiket a legjobban szereted, de tudod, hogy soha nem fogja értékelni a közönség?

HD: Az Idill című tematika két képét szerettem a legjobban a most elkészült munkákból. Úgy érzem, ez egyszerre személyes témám, mégis egy mindenkiben megjelenő érzés, aminek a vizuális feldolgozása szerintem jól sikerült. A munka, amit a legjobban kedvelek, de a legnehezebben befogadhatónak gondolok, egy régebbi kiállításon szereplő videó, egy gyűjtés. Minden számomra fontosabb író egy-egy könyvéből kiragadtam egy az íróra és az adott életszakaszomra jellemző mondatot, és ezek listaszerű egybefűzéséből készítettem el a videót, megalkotva ezzel olvasói fejlődésem információ-architekturális mozgóképi lenyomatát. Nehezen emészthető, mert sok-sok száz mondatról van szó, ami nagyon tömören jelenik meg.

KB: Ki vagy kik a stencilek világában ma az abszolút trendsetterek (globálisan), akik a legmenőbb cuccokat gyártják?

HD: Orticanoodles, Lucamaleonte, Sten & Lex, Logan Hicks, Peat, Truemarmalade, Snub 23, Jef Aerosol, Evol, c215, sadhu, pobel, broken crow, m-city, theYoung, konroy9, kirpy, akik számomra leginkább meghatározóak.

KB: Hogyan tekint a “stenciles szcéna” Banksy-re? Egy veterán, vagy valaki, akit elsodort a mainstream?

HD: Csak azt tudom, hogy én mit gondolok róla. Ő is az utcán kezdte, mint graffitis, megtaláltam a régi rajzait egyszer, nem túl sokatmondó. Művészeti egyetemet végzett, és nagyon jó érzékkel talált rá arra, hogy hogyan és mit érdemes kezdeni a street artos gyökereivel. Én nem sok változatosságot látok a munkáiban, szinte minden esetben két össze nem illő dolgot párosít, és ezzel a kontraszttal akar meglepni. Nekem egy idő után ez kiüresedik. Ráadásul, amit sokan nem tudnak, hiszen nem ismerik ezt a szcénát, hogy munkáinak egy része adaptáció más utcai alkotóktól, amiket szépen csöndben átemelt, és híressé tett, így már automatikusan az ő eredeti ötleteként kezelik. Például a munkássága elejét meghatározó patkány figurák. Az egyik legrégebbi sablonnal foglalkozó utcaművész volt az, aki ilyeneket kezdett csinálni, név szerint blek le rat, jóval előbb mint Banksy, csak hát róla ugye senki nem tud. Szóval Banksy ügyes, és persze tehetséges, de nem gondolom azt, hogy a hírneve feltétlenül egyenlő a munkái értékével. Szerencsés, mert jókor volt jó helyen, és tudott élni ezzel a lehetőségével.

KB: A kiállításmegnyitón megjelent az Akkezdet Phiai két mc-je, de polgári néven. Volt ennek valami extra jelentése?

HD: Nem rapperként, hanem költőként kértük fel őket a kooperációra. Úgy, ahogy az én munkám is valahol street art és képzőművészet közé esik, az ő tevékenységük is rap és költészet közé. Ezért nyitották meg ők a kiállítást, és minthogy én sem ex-utcai-alteregóm nevén állítottam ki, ők sem aliasuk nevén kívántak részt venni ebben.

KB: Milyen zenére dolgozol a legszívesebben, mi adja a legtöbb ihletet?

HD: Hiphop, nu jazz, és bármi a kettő között. 7l and esoteric, Aim, Danger Mouse, MF Doom, Krush, DJ Yoda, Dynamic Syncopation, Saint Germain, Mr. Scruff, Pat Appleton, De Phazz, hogy néhány példát említsek, de a lista természetesen a végtelenségig folytatható volna.

Kiállítás infók

Cím: 306.564 cm2 of Stencils

Helyszín: Loffice, 1061 Budapest, Paulay Ede u. 55.

Idő: 2009. november 3. – december 3.

Flyer:

Linkek: