Az NKS új, TDI című albumát épp úgy várták a magyar raprajongók, mint a gamerek a Duke Nukem Forevert: nagyon és sokáig. Végül megjelent, mi pedig megmondjuk milyen, illetve miért is várták annyira.
Ha egy zenekar öt év szünetet tart két lemez között, vagy csigalassúnak, vagy merésznek mondjuk őket. Ha pedig hozzávesszük azt, hogy egy magyar rapcsapatról van szó, melynek lételeme a szlengekben, trendekben, fogyasztói szokásokban és közéleti viszonyokban való tájékozottság és aktualitás, valamint a célközönségük jó része is a zenei érdeklődést gyorsan váltó fiatalokból kerül ki, az már a lehetetlen küldetést súrolja sikerességi szempontból. Ezt vállalta ugyanis az NKS (Nem Közölt Sáv), Magyarország egyik legrégebbi és legsikeresebb rapcsapata. A banda a szép emlékű, 2007-es ***** című album után több eltolást követően eresztette ki a TDI-t. A közönség részéről érkező első visszajelzések pozitívak a lemezről, egy-két számot máris instant klasszikusnak címkéztek. Mindez várható is volt valamelyest, legalábbis nincs előttünk az a forgatókönyv, hogy Nospa és Zenk olyat rak le az asztalra, amit nem kapnak fel a magyar raprajongók rögtön. Sokan közülük ugyanis jó ideje epekedve várták a megjelenés napját, így öt év elteltével is. De vajon honnan ered ez a kivételes státusz az NKS-nek?
Valahol az ezredfordulót megelőző években kell keresni a válasz gyökerét. A kezdetben a Nem Közölt Sáv és a Funkrodeo neveket is használó két gödöllői srác üde színfoltjai voltak a Fila Rap Jameknek pörgő nyelvükkel és választékos, frappáns “street smart” szövegeikkel. Kicsivel később összeolvadtak a Firmával és Az Idő Urai csoport tagjaként zenéltek tovább, ahol továbbfejlesztették az imént említett erősségeiket, kiemelkedve azon rapperek közül, akik vagy csak gyorsak, vagy csak frappánsak voltak. Ennek a fejlődésnek lett erős eredménye a hazai underground hip-hop történetének egyik legfelkapottabb lemeze, az *****, ahol az addigi erények mellé bejött egyfajta Kelet-Európa-miliőjű elvontság, valamint az instrumentálok is sokkal érettebbek lettek. Hatását tekintve talán csak az Akkezdet Phiai Kottazűrét tudjuk említeni vele egy szinten. A lemez nagyot durrant, évekig mérce maradt a berkekben és szerzett egy olyan bivalyerős imázst a duónak, amit máig látszólag semmi nem tud megtörni. Utóbbira abból következtetünk, hogy a tavalyi, VV Olivér melletti bulvármédiás kardoskodásaik sem rontottak a megítélésen, pedig az ilyesmikre ismerten nagyon allergiás a szcéna. Az NKS a kreatív, de közérthető nyelvhasználat, az erő és az őszinteség szinonimája lett a hallgatóknál, nyakon öntve egy jó adag oldschool hiphop behatással. Ezek fényében nem véletlen, hogy nyitottak maradtak a fülek öt év elteltével is, ami alatt csak kósza közreműködésekben találkozhattunk velük.
Az oldschool hiphop formációk új anyagaival kapcsolatban mindig van egy érdekes paradoxon a fejekben. A rajongók pontosan azt az érzést várják az új lemeztől, amit a régi adott nekik, így az újítások lehetőségei beszűkülnek, főleg az alapok terén; viszont tök ugyanazt mégse rakhatják le az előadók, az avitt volna. A TDI számok a Kriminal Beats-es dallamos, kemény ütemű zenei világot követik, összességében egy árnyalattal vidámabbak az előző albumon lévőknél, de így sem ajánlottak nyári barbeque-zások háttérzenéinek. Hol rögtön fülbemászók az instruk, hol nehezen emészthetőbbek, mindenesetre a szövegek értékéből egyszer sem vesznek el. A szövegekben ugyanis ismét megmutatja Nospa és Zenk, hogy miért tartják őket sokan az ország két legjobb mc-jének. Az NKS úgy sorozza a kreatív szóképeket, hogy közben végig mutatóujjal tudjuk követni az aktuális témát, és nem mellékesen pár szóban meg tudjuk azokat fogalmazni magunkak. Közben pedig a flow is rendben van. Ez összességében nagyon ritka.
Ami az igazi pluszt adja az előző lemezhez képest, hogy néhány szám erejéig kiléptek a srácok a kaján mosolyú oltógép szerepből, és őszinte, mély érzésű gondolatokba mentek bele. Ez a fajta lelkizés kockázatosnak tűnhetett elsőre, ugyanakkor úgy néz ki, megérte bevállalni: a hazaszeretetükről szóló Magyarország, és a gyerekkoruk viszontagságait taglaló Mint a Szfinx a legnépszerűbb trackek eddig. Rajtuk kívül a már megszokott témák érkeznek a lakótelepi körképtől kezdve (Boldogan Élünk Amíg) a bulik alatti széthulláson át (Backstage) a fankadelizésig (Hooliguns and Roses), de a rendőrök is megkapják a magukét (Police), hogy csak párat említsünk. Ezeket a köröket már lefutottuk párszor Zenkékkel, és ők is hallhatóan rutinból hozzák őket – ugyanakkor kicsit olyan ez, mint egy zongorás boom-bap alap DJ Premiertől, mindig jó újra hallani. Pláne öt év után először.
NKS – Magyarország