— Zene

— 2010. June 2. 08:07

— Írta: Velkei Zoltán

A tömeggel szemben – AGF: Einzelkämpfer

AGF, az öntörvényű “versproducer”, Gudrun Guttal hamarosan megjelenő új kollaborációs munkája előtt még időt szakított legújabb szólólemezének elkészítésére is, ami ugyan kísérletibb az utolsó pár művénél, de mégis könnyebben értelmezhető – és épp ezért zseniális.

A kelet-német Antye Greie izolált szókapcsolatokból álló extravagáns költészete, és absztrakt, sorait véletlenszerű tagolásban elszavaló előadásmódja bőven elég ahhoz, hogy az alkalmi zenefogyasztó pár percnyi hallgatás után megelégelje a munkásságát egy életre, azonban akiknek fekszik e stílus, és szeretik a hozzá párosuló glitches kísérleti elektronikát, azoknak a művésznő egy igazi aranybánya. Emlékszem, a finn Vladislav Delay ritkaságszámba menő, 2001-es live cd-jén találkoztam a hangjával először, és már akkor lenyűgözött, hogy mennyire szabad értelmezésben adta elő a Vocalcity dalszövegeit az Anima megfoghatatlan, átlátszó légtömbjein. Azóta majdnem tíz év eltelt, Greie pedig AGF-ként számos nagysikerű albumot megírva kiteljesedett az experimentalizmus második hullámában: Einzelkämpfer című friss nagylemezén határozott hangon szólal meg végig, és olyan performansszal húzza be az egy órát, hogy a gerjesztett zajok és keményvonalas magaselektronika egy pillanatra sem hat emészthetetlennek.

Maga az “einzelkämpfer” német szó magányos harcost jelent magyarra fordítva, ami találó cím egy olyan lemeznek, ahol Greie a tömegkultúrával szemben állva prédikálja sokszor keserű, de mindig erős üzenetét. A tizenhárom felvételen gyakran visszatérő téma az egyedül eltöltött idő, gondolkodás önmagunkról és a világról, illetve a felszínességből való kitörési vágy, amit a címadó szám alapján akár egészen radikális eszközökkel is meg kell tenni, ha létünk alapjait veszélyezteti. A tartalom ellenére viszont nem egy haragos lemez az Einzelkämpfer: a Woods (The Fox, The Skunk And The Rabbit) a szerző új, finnországi otthonának az elbeszélése Walden és Goethe irodalmához hasonlóan, amiben újra megtalálja az anyabolygóval való kapcsolatát, hátat fordítva a rohanó globalizációnak. A lemezen elhatalmasodik a tudomány a végére, a Kopffüsser (Cephalopod) reakció Kovács Árpád, a finnországi Oulu Egyetem magyar származású teológusa és Jennifer Mather pszichológus Cephalopod cognition (A fejlábúak észlelése) című tanulmányára, míg a záró Erde (Earth) egy gyönyörű portré a legnagyobb és legerősebb magányos harcosról.

Greie a 2008-as Dance Floor Drachen (Tánctérsárkány) című mesterműve után hangzás tekintetében kevésbé ritmikusabb vizeken evez az Einzelkämpferen, a szöveg-hang esztétika szempontjából fontosabb szerepet kap a loopok és foszlányok aprólékos tervezése. A We Break Out kivételével a felvételek kitörnek a minimalista beatek birodalmából, többségük nem is rendelkezik konkrét képlettel, inkább zajos kísérleti ambientbe bújnak. A Her Beauty Kills Me az egyik leghangsúlyosabb darab e szempontból, a benne elhelyezett kakofónikus textúrák pont olyan legyőzhetetlenek, mint a szeretet mindent leigázó ereje. Meglepetésével válik az album egyik legkiemelkedőbb pontjává a Rhythm, Rules And Ink, amiben a Lars von Trier-filmek soundtrackjeit megidéző hangokba esetenként doom metál szólók vannak elszórva (csak nekem jutnak mindig eszembe az Antikrisztus természetképei a zene többi részétől?). Eképpen Greie továbbra is saját képzeletbeli csúcsán tanyázik: az Einzelkämpfer nem csak az életmű egyik legjobb része, de az év egyik legtöbbet hallgatásra ajánlott kísérleti lemeze is.