— Zene

— 2008. August 1. 12:32

— Írta: Varga Csaba

Amikor egy gyerek úgy sírt fel, hogy "drum and bass" – Grooverider és a Mysteries of Funk

Az utóbbi hónapokban egyre többször veszek le a polcról régi elektronikus anyagokat, és valahol ennek a közepén ott vannak a régi drum and bass lemezek. Nem az a sirám van ebben, hogy a mai elektronikusok rosszak, inkább a gyerekkorom kaparom elő a csontváz mellől, és azt figyelve, amit találok, néha le is szarom, hogy mi van most. Szerintem amúgy is a küszöbön van már egy dnb revival a régi hangzások mentén, sőt, engem speciel megcsapott már a szele az újdonságokban is (de erről majd egy következő cikkben). Amit itt és most: Grooverider 1998-ban összerakta a Mysteries of Funk-ot, Optical segített neki, és zenetörténelmet csináltak. Ez a faszi, aki épp egy dubai börtönben rohad pitiáner két gramm fű miatt, egyetlen albummal keresztet vetett egy generáció ízlésére.

Nem kamuzok olyat, hogy én már az elején ott voltam, sőt én segítettem a faternak a helyére tolni a potikat a stúdióban. Nem ’98-ban került hozzám a lemez… Hanem úgy egy évvel később. Akkoriban elég körülményes volt zenéket beszerezni, lévén a bakelit elég kiváltságos dolog volt (legalábbis ha ilyen zenékről beszélünk, persze Pet Shop Boys az nekem is bakeliten volt meg a ’88-as Introspective-től), az első komolyabb online p2p forrásként pedig az AduioGalaxy Satellite dereng fel, de ez akkor még nem létezett. A Mysteries of Funk emlékeim szerint mIRC warezen keresztül esett be a BME koleszba, ahonnan egy gyerekkori jóbarátom unokatesója osztotta nekünk a manát. Így került rá életem első dnb mp3 gyűjteményére ez az album olyanok mellé, mint Roni Size-tól a Fashion, Klute-tól a Casual Bodies, a 4 Hero-tól a Two Pages; amikor Roni Size és DJ Die megcsinálták a Scorpio-t és a Breakbeat Era-t, és amikor a TeeBee és Matrix nevek egy éppen küszöbön álló gondolat voltak (ezek egy-két év múlva váltották be nagylemezen a hozzájuk fűzött reményeket).

Grooverider a ’80-as évek végén kezdte összegereblyézni a hírnevét, először illegal party-k nyomán, majd a ’90-es években már rezidens klub dj-ként. Először a disco shit irányából indult, aztán ment rá a house-ra és játszott rave party-k afterjain, ebből lettek a techno és jungle anyagokból álló szettek, amiből később a drum and bass nőtt ki. Lehet, hogy nem ez a legjobb summája a dnb születésének, de most nem is ezzel akarok foglalkozni, hanem azzal, hogy a világ megváltását a ’90-es évek végéig sikerült húzni, amikor egy háromtonnás pöröly erejével sújtott le a Mysteries of Funk. Nem tudom, hogy a hivatalos megmondások szerint mikortól vagy pont melyik kiadványtól szokás a drum and bass születését számolni, de ami engem illet, nekem ez az album teszi le ezt a mérföldkövet.

A Mysteries of Funk egyszerre ássa elő az évtizedekkel korábbi jazz hangmintákat, mutatja meg iskolázó szinten, hogy hogyan kell használni az éppen akkortájt szárba szökkenő tört ütemeket (ami itt már nem a veszett pörgetésről szól, bár úgy vannak benne jungle maradványok, mint a konzervekben a “mogyorót tartalmazhat”), plusz az egész felett ott lebeg az az elképesztően súlyos science-fiction érzés, aminél azóta nem tudtak futurisztikusabbat produkálni. És ez utóbbi az, ami miatt a mai napig imádom elővenni az albumot, még úgy is, hogy már több menetben ronggyá hallgattam, mert egy-két év kihagyás után mindig úgy tudok rácuppanni, mintha most hallanám először.

A felvezető Cybernetic Jazz eleje pont olyan, mintha egy sci-fi klasszikus kezdődne. Ez a zene szól, mikor Ripley felébred a hibernálásból az Aliens elején, ez a zene szól Naima kocsijában a Nirvanában, ezt hallom, mikor egy Galaktikát forgatok, és még sorolhatnám. Az ultimate sci-fi hangzás, pont ezzel a basszussal, ezzel a szintivel, ezekkel a dobokkal, és amekkora felütés, annyira ki is tart a lemez végéig a hatás, és ez az, amitől annyira kivételes az album. Aztán a Rainbows of Colour-ban már megjelennek a Dark City füstös bárjában szkafanderben ülő figurák (képzavar, de használd a fantáziád), a nő énekel, Charlie Parker feltámolyog a színpadra, és egy Miles Davis-től csórt trombitába fújja heroingőzös lelkét. Amúgy ha első hallásra Björköt haluzod a vokálba, nem hiba, van hasonlóság, csak Roya Arab hangjában az izlandi nyafkaság helyett az énektechnika mellett egy olyan letisztultság is van, amivel nem lehet betelni.

Az On The Double-lel folytatódik a jazzes drum and bass, itt csak néhány kisebb űrsikló húz el a fejünk felett (szerintem tuti, hogy ezt a hangot hallod benne többször is), majd hasonló a helyzet a Time And Space-szel is, csak itt már beértünk a hangárba, és néha kicsit visszahangzik a hatalmas acéltér. Aztán eljutunk a lemez első (ha nem “a”) csúcsára, ahol a Where’s Jack The Ripper szól… Amikor mai dnb zenéknél a darkstep elnevezést használják, és brutális basszusokkal meg zúzással akarnak félelmet kelteni, mindig az jut eszembe, hogy az adott producert egy sötét szobában lekötözve felejteném ott, a háta mögül pedig ez a szám szólna. Már az első hangjától kiráz a hideg, annyira sötét és alattomos, aztán ahogy beindul a ritmus, százhússzal kezdesz keresztülhajtani egy pislákoló neoncsövekkel halványan megvilágított alagúton, aminek kurvára nincs fény a végén. A flow folyamatos, gördülékeny, végeláthatatlan, a zene pedig a leghitelesebb, legkortalanabb track a dnb törénelmében.

Aztán kilenc perc után egyszercsak felmentést kapunk a sötétség alól, és a Fly With Me valami tiszta, fényes helyre visz, de azért érezni, hogy ebben a mennyországban valami nincs rendben: az angyaloknak mintha drótozott, apró ledekkel díszített szárnyuk lenne, és csak az oldalukra erősített antigravitációs gadget tartaná őket a föld felett. A szépérzés (hallucinációja) egy suttogva kért “stay with me” után szertefoszlik, aztán a C-Funk úgy kezdődik, mint mikor egy bad trip elől mégsem sikerült elmenekülni, és muszáj bevállalni. Négy percen át még nem tudjuk hova jutunk, de utána lassan fellazul a közeg, és egy scatting vokáltól űrfunkká válik az egész. Aztán jön a Starbase 23, az egész kezdődik a legelejéről, és halljuk, hogy valószínűleg mégis csak ugyanaz a babysitter vigyázott Grooveriderre és DJ Krushra a brit-japán tengelyen.

A Time & Space végül csak kiszakad oda, ahova a Fly With Me-nek nem sikerült: egy pillanatra még Copacabana is feldereng, de legalábbis időn és téren kívülre kerülünk, ahol megállnak a levegőben a fákról szálló pihék, és buborékokban lebeg a narancslé a pohár és a szánk között. Ez után a Rivers of Congo nem is ránt vissza a gonoszba, hanem folytatódik az űrjazz vonal még az Imagination alatt is. Kisebb bicsaklással az 560° egy meglehetősen standard drum and bass-t hoz (bár az évszámot és a kifejezést egymás mellé téve rájövünk, hogy ez inkább az “ebből lett”), ami éppen jó döntés, hogy ne csorduljon túl a pohár peremén a jazzes vonal; ez a jövő gépsora, innen indul a következő tíz év breakje. A vizionálás után viszont az Imagionation (Part 3) ismét egy nehéz, mézbe ragadt talpú hallucináció, ahol Alice játékai lebegnek a fejünk felett, trombita sample-ök reccsentenek bele a térbe, a tempó feleződik. Ezt aztán már egy sztenderd ritmussal oldja fel a Stay With Me, ahol visszatérnek a Fly With Me vokálmintái, de ezúttal nem vágódik el a suttogott szavaknál, hanem tényleg marad, és végigmeneteli a tíz percet. A végszót mint egy túlvilági jingle adja meg a Rainbows of Colour énekéből nyesett 17 másodperces részlet, ami egyrészt üzenet, másrészt felszólítás a replay gombra.

Hibátlan album, természetesen tíz per tíz, részemről pedig a drum and bass stílusában valaha alkotott legjobb három nagylemez egyike.

(A fenti leírás a Mysteries of Funk szintén ’98-ban kiadott limited edition verziója alapján készült, ami az eredetihez képest átrendezett számsorrendet és hosszabb trackeket takar. A Sony Music valaha volt egyik legjobb húzása.)