Érdekes és izgalmas dolgok történtek és történnek az elektronikus tánczenében mostanság, tovább erősítve azt a trendet, ami tavaly kezdődött el. Egyesül mindenki: rövid összefoglalás és tavaszi kitekintő, többek közt Jimmy Edgar (képünkön), Cooly G és King Britt főszereplésével.
Valamivel több mint egy évvel ezelőtt írtam egy rövidebb előrejelzést arról ezen az oldalon, hogy egyre hangsúlyosabban térnek vissza az elektronikus tánczenébe a klasszikus stílusok. Soha nem gondoltam volna, hogy ennyire igazam lesz; egyre több kiadvány jelenik meg a jól bejáratott utak mentén haladva, miközben az innováció napról napra háttérbe szorul. Nem akarok véleményt formálni arról, hogy ez jó-e, én mindenesetre már fél lábbal az idősebb partigenerációban biztosan jobban tudom ezt értékelni, mint a körforgásba csak mostanság belépő fiatalok, akiknek nagy része valószínűleg emiatt vesztette el mára az érdeklődését a UK bass és a többi modern irányzat iránt.
Cooly G ft. Karizma – It’s Serious (Hyperdub, 2011)
Érdekes lehet megfigyelni, hogy most már nem csak a jelenleg divatosnak és húzónévnek számító house és techno kiadók próbálkoznak újdonságokat felfedezni a múltból. Ez a jelenség erősebben és erősebben tapasztalható a törtritmusok világában is. Nemrég sikerült beszereznem a bristoli Tape-Echo magazin első számának az egyik utolsó példányát, amiben több írás is arról számol be, hogy a triphop, a drum and bass és a dubstep egyik legsajátosabb és legmeghatározóbb közösségével rendelkező városában a fiatalok figyelmét éppen a klasszikus house köti le, új kiadók alakulnak, hogy ilyen zenéket adhassanak ki. Pár hete a Resident Advisor többek közt Ben UFO-t és Pinchet kérdezte erről a jelenségről, mindenki ezzel foglalkozik most.
De nemcsak a house hódít tavaly óta még vehemensebben, hanem általánosan minden, ami tengerentúli. A napokban beszámoltunk a londoni grime-élet egyik legnagyobb alakjának, DVA-nek a bemutatkozó lemezéről, amin klasszis amerikai énekesek működnek közre; Cooly G pedig már tavaly ősszel Karizmával dolgozott az új kislemezén, és ugyancsak a Hyperdubon fog új anyagot kiadni a 44 éves King Britt is, az amerikai klubvilág egyik prominens alakja. S még lehet folytatni a sort tovább bőven – például Jimmy Edgar új lemeze Scuba Hotflush kiadóján érkezik májusban, és ugyanolyan örökzöld electrofunkos rnb lesz rajta, mint a művész korábbi, Warpon és !K7-en megjelent albumain.
King Britt
Innen persze nem lehet megfigyelni, hogy külföldön milyen fogadtatása van ennek a jelenségnek, mennyire cserélődik le az eddigi közönség, és mekkora az új belépők aránya. Az mindenesetre jól érezhető, hogy itthon ezt a változást nem fogadják kitörő örömmel a partizók. Talán a stílusokkal szembeni előítélet, vagy talán pusztán a változás maga az, ami miatt nincsen a mostani bulikon akkora létszám, mint néhány évvel azelőtt. Viszont most már jól látszik, merre tart ez a trend: még jobban erősödik, mindenki összebarátkozik mindenkivel – elég csak Blawan tavaly őszi slágerére gondolni, amiben Kenny Dixon Jr.-t samplerezett –, és megszűnnek a klikkek. Itthon vajon mikor fognak egyesülni az emberek?