— Zene

— 2013. February 8. 09:26

— Írta: Velkei Zoltán

Bakelitek a közelmúltból

Teljes erővel támad a bakelites rovatunk idei harmadik része, igazi nagyágyúkkal a középpontban. Megjelent a Different World híres száma korongon, van új Conforce és Outboxx (képünkön) is, meg egy kedvenc dubstep, de például kiderül az is, mi történt Subeenával. Temérdek hallgatnivaló!

2013 egy újabb pörgős év lesz Boris Bunniknak. A holland művész a Silent Harbour– és Hexagon-projektjei után tavasszal a Versalife alteregójával fog kiadni egy klasszikus electro albumot, de még előtte most beköszön a viszonylag régebb óta használt Conforce álnevével is. A Time Delation EP a korábbiakkal egyetemben ismét megmutatja, hogy a szerzőnek miért van szüksége ilyen sok művésznévre. Míg az előbbieken írt zenék többnyire az electro/ambient/dub világaiban ismertek, addig a Conforce név főleg a hagyományosabb techno körökben divatos. A négyszámos kiadványon a B1 az igazi húzótrekk (Last Anthem), sodró lendületű neonoir cyberpunk téma. A többi kicsit kísérletibb hangvételű, tehát nem feltétlen a tánctérnek szólnak – a Nomad igazán kiemelkedő még.

Sabina Plamenova a 2000-es évek második felében a dubstep hullámmal érkezett, és Subeena néven lett valamennyire ismert a modern elektronikában. Írt zenét, amiben Jamie Woon énekelt neki, és volt egy-két kifejezetten ügyes húzása, de 2010 vége óta mégsem adott ki semmi újat. Ennek az oka mostanában lett ismert: elege lett a modern basszusvezérelt zenékből, és önmaga megújulásán elmélkedett. Nemrég Alis álnéven jelent meg új ep-je, az Azymuth: hangzásban kicsit retrós, szintiben eléggé kellemes, a vokál klasszikus hangulatot áraszt magából. Nincsenek túlgondolva a számok, öt perc körül van mind, stílusilag pedig valahol a diszkó, house és electro körül egyensúlyoznak, jócskán hivatkozva a nyolcvanas évek tengerentúli klubvilágára. A három újdonság mellett meglepetésre – és nagy örömömre – feltűnik D’Marc Cantu egy remixszel, és most sem hibáz.

Sokan mondják, hogy a dubstepnek érdemben már nincs tovább, de azért szerencsére még mindig vannak előadók, akik rácáfolnak erre. A Keysound kiadó Beneath zseniális duplája után ismét egy új előadót mutat be Wen személyében, akinek a Commotion EP-je minden, csak nem unalmas. Sötét, középtempós törtütemek, Trim szaggatott közreműködésével. Az egész nagyon jól illik a Keysound komor hangzásvilágába, ráadásul a ritmikákban pezsdítő frisseség van.

Monyáról egyelőre csak annyit tudni, hogy nő és az utóbbi időkben előszeretettel játsszák sokan a zenéit, amik végre elkezdenek megjelenni is. Az első, Somatics című száma igazi döngölős techno, amiben nem sok minden történik, de pont ettől jó a végeredmény. A folytatásban pedig impozáns remixerek következnek: Steve Stoll (ex-KMFDM) állandó visszhangokkal még jobban felerősíti a veretést, Bas Mooy ipari hangokkal egészíti ki az alapötletet, Joseph McGeechan pedig megtöri az ütemet és savval önti agyon az egészet.

Az Indigo Aera kiadó nem nagyon hívta fel magára eddig a figyelmet (bár a tavaly őszi Louis Haiman-összeállítás azért mindenképp leellenőrizendő), most azonban egy nagyon erős bakelittel jöttek ki. A Lost Archives I című kiadványuk egy kétszámos válogatás, s bár mindenképpen jót tesz neki az, hogy a főoldalon egy új és elég jó Skudge-szám szerepel, az igazán fontos mégis az, hogy a hátlapra felkerült a Think Twice a Different Worldtől. Ez Takasi Nakajima és Claude Young közös projektje volt, és azért írták ezt a számot, hogy felhívják a figyelmet a fukusimai atomerőmű szerencsétlenségre. A zenéből nagy sláger lett (mitagadás, klasszikus detroiti techno), hivatalos megjelenést azonban sosem kapott. Ezt pótolja most az Indigo Aera, és ez a kiadvány így tényleg valami olyan, amit gondolkodás nélkül be kell szerezni, ha lehetőségünk van rá.

Jacob Martin és Matt Lambert az utóbbi két évben töretlenül azon volt, hogy Outboxx-ként ismét izgalmassá tegyék a Bristol house-t, és utólag áttekintve a zenéiket megelőlegezhető nekik az eredményesség. Ráadásul a duó az első nagylemezén dolgozik már, s ebből nyújt ízelítőt a Sunshine Mills című ep, ami megint egy újabb pipa az életműben. A Jaded könnyed vokálos house jó sok szintivel és vastag hangokkal, míg a címadó dal gyorsabb tempója és hipnotizáló zongorája korrekt főidős mosolygás. Az album márciusban érkezik, mindenki írja fel szépen a várólistájára.

Üres sajtóanyaggal küldte ki az Other Heights kiadó a legújabb megjelenését, amit egy Anthony nevű ember jegyez két textúrális technóval. A Freedom From The Tyranny Of Fashion az egyértelmű győztes, az ambient rétegei a legjobb Zooloft-kiadványokat juttatják eszembe, a karcos ritmusa és oszcilloszkóp hangjai pedig a mostani kazettás őrület menő darabjaira reflektálnak. Az a-oldal (The Last True Rebellion) szintén a jellegzetesen olasz, inkább maszkulin hangzás irányába tekint, meggyőző lendülettel robogva nyolc percen át. 300 darabra limitált kiadványról van szó, úgyhogy érdemes sietni, ha beleszerettünk!

A portugál Soniculture kiadó első Confidential-megjelenése az ősz elején meglepő sikert aratott, ezért a vártnál hamarabb érkezik a második. A koncepció szerint a bakeliten semmilyen információt nem helyeznek el a szerzőről és számcímek sincsenek, csak a zene marad önnön magában. Az új, háromszámos összeállítás nem vall szégyent: az a-oldal groovy technójára egy hipnotizáló, már-már gyilkos szeletelés a válasz a b-oldalon, végezetül pedig kapunk egy korrekt savas levezetést is. Epic!