A Japán zenészek sokoldalúságát bemutató háromrészes lemezkritika-sorozatunkban három új album nyomán ismerhettek meg három távol-keleti művészt. Az első epizódban az a Cornelius a főszereplő, aki az experimentalista vonal kritikusaitól legalább annyi elismerést kap, mint az állva tapsoló közönségtől, ez a kombó pedig, mint tudjuk, a legkeményebb elismerés, amit előadó elérhet.
Eddig: Keigo Oyamada, 1969-es évjáratú japán előadóművész pályája kezdetét a Flipper’s Guitar popduó egyik feleként alapozta meg. ’91-es földbeállásuk nem törte félbe karrierjét, sokkal inkább előre lökött rajta: felvette a Cornelius művésznevet a Majmok Bolygója film karaktere után, és olyan szólókarrierbe kezdett, amelyet bevallottan a Beatles, a Primal Scream illetve a Jesus and Mary Chain inspiráltak. A kritikusok és általában a hallgatók is leggyakrabban Beck nevét említik, ha stílusát viszonyítani kell valamihez.
Ezúttal: Ha Kieran Hebden rákattanna a távol-keleti életstílusra, vajon evőpálcikacsapkodásból, bambuszbotsuhogtatásból és wokserpenyő-dobolásból állna egy Four Tet album? A válasz nem, a válasz Cornelius Sensuous című albuma. A Four Tet-féle glitchparádéhoz szokott füleknek nem fog nagy meglepetést nyújtani az album hebdeni körökből ismert, alulról, vagy még inkább a semmiből építkező stílusa, avagy hogyan készítsünk élvezhető muzsikát csörgésből, zörgésből és minimál dallamokból. Cornelius hangulatait azonban nagyobb kilengéssel prezentálja. Van itt Miss Kittin-féle városonátrohanós–falonátugrós yamakasizene (Gum), Manu Chao utánérzés egy portugál vegyesbolt falának tövéből (Music), illetve óda a kakukkos órához (Sensuous) – bárholtörténések. A végén marad egy kis hiányérzet, hogy most hol az albumban a kohéziós erő, a parányi kötés, ami garantálja azt, hogy itt nem csak sorrendbe rendezett számokat hallhattunk. A kritikus javaslata az, hogy mihamarabb lépjünk túl ezen a problémán, és unalmas délutánjainkat bodzaszörppel, mogyorókrémmel és a Sensuous-szal dobjuk fel.
Ezután: Remélhetőleg több hozzám hasonló, Távol-Kelet felé ritkán tekintő európainak kerül fel a képzeletbeli vagy valódi polcra a Cornelius-életmű egy-egy darabja. A Sensous kiváló lehetőség, hogy csillapítsa a megkésett ismeretség okozta szívfájdalmat. Világszerte.
A cikket folytatva a következő epizódban Fennesz és Sakamoto elektronikus utazásáról olvashattok, majd a harmadik részben a scratch-bajnok Kentaro új albumát mutatjuk be. Stay tuned!
Kapcsolódó cikk:
Linkek: