A legújabb techno összeállításunk egyszerre rendkívül futurisztikus és nagyon nemzetközi: a tudományos fantasztikum jegyében ellátogatunk Kínába és Japánba, a honi kontinensen pedig holland, olasz, francia és német művészek bakelitjeiből szemezünk. Ezek voltak a kedvenc technóink májusban.
IORI – Lapis (Prologue)
Két sötét, feszült hangulatú technóval mutatkozik be az okinawai IORI a Prologue-on. A címoldalon zömök léptekkel menetelő elektromos vihar bontakozik ki, a nehéz basszusok és a folyamatosan szürkülő tónusok egyidőben keltenek feszültséget és izgalmat. A művész csak egy tizenötmásodperces kiállást engedélyez félúton, majd építkezés nélkül, egyszerre zúdít vissza mindent. A hátoldalon igazi sci-fi techno van monokrómban; öntudatra ébredt mesterséges intelligenciák erőszakolnak meg szuperfejlett számítógépeket. Ha a nanotech sci-fi irodalmat megzenésítenék, IORI tökéletes választás lenne a munkára.
Delta Funktionen – Setup Three: O/F/F (Ann Aimee)
Az O/F/F-fel a Setup-sorozat zárásához érkezett Delta Funktionen, és meglehetősen színpadias búcsút választott. A bakeliten hallható négy felvétel kemény robotritmusokra épül ijesztő, már-már horrorisztikus narrálással. Régi gépek vészszimfóniái csendülnek fel (Miss Communication), és információs rendszerek katasztrófái ismétlődnek meg újra (Minds Into Meltdown), felidézve a két évvel ezelőtti Planetary Assault Systems-album legjobb részeit. Az utolsó felvételben aztán hirtelen előkerül egy messzi távolba álmodott neonfunk téma, ami megelőlegezheti a szerző jövőbeli terveit – akármi is legyen, érdemes nyomon követni majd.
Aiken – Scientific Methods (Science)
A kínai Science kiadó kevés zenét adott ki eddig, de ezek bőven elegendőnek bizonyultak ahhoz, hogy a stílus tudományos-fantasztikus orientáltságú rajongóit azonnal megnyerjék maguknak (ráadásul kiváló a podcast sorozatuk is). Az ötös számmal ellátott gyűjteményt a spanyol Aiken szállítja, a végeredmény pedig intenzív és mély techno, három részre bontva. A Hypotesis és az Experiment a felszínen tapogatózó, majd egyre jobban magába szippantó utazás erős vibe-okkal, a Conclusion pedig egy túlterhelés alatt hevesen robogó, utópisztikus száguldás Detroit valamelyik alternatív világában épített légi sugárútján.
Zadig – P8 (Sino)
Vészes morajlással kezdődik a párizsi Zadig legújabb megjelenésének a címadó felvétele, ami a szerkezetét és hangzását tekintve valahol az Ostgut Ton és a CLR kiadók dimenzióinak a metszéspontjában helyezkedik el. Több kiállással hoz be a szerző új hangokat a zenébe, ráadásul minden egyes visszaállással növeli az intenzitást is. A másik szám (Reflection N) békésebb darab, egyszerre kóstolgatja a house konszolidáltságát és a dub-sávok nyugodtságát, tökéletes harmóniát teremtve kicsiben.
DML – Munique (Broque)
Deadbeatet idéző csodálatos dubstep kompozícióval vezeti fel DML az ötszámos Munique ep-t, hogy aztán a folytatásban az ütemet kiegyenesítve kalandozzon tovább a dubtechno ismeretlen helyein. A negyvenperces kiadvány a legerősebb és legjobb dubtechno összeállítás, amit idén eddig találni lehet: gyönyörű, természetbe vágyó ambient rétegek és kemény dallamokat diktáló, gépies hangok feszülnek egymásnak a felvételekben, amik így a nyolcperces átlaghosszúságuk ellenére sem tartalmaznak üresjáratokat. A müncheni művésznek nem ez az első kiváló megjelenése, Marko Fürstenberg-rajongóknak érdemes tanulmányozni az életművét.
VA – The Dark Thoughts Of Fate’s Manufacturer (Zooloft)
A Zooloft kiadó ismét tematikus bakelittel jelentkezik, és még jobban elmélyítik mindazt, amivel eddig foglalkoztak. A Dark Thoughts Of Fate’s Manufacturerre talán a gótikus techno a legjobb jelző, ajánlott a kiadó Facebook-oldalán megnézni a hozzá mellékelt képeket. A három felvételt az Obtane & Giorgio Gigli páros, illetve a stílus legújabb nagy durranásaként beharangozott Milton Bradley prezentálja, utóbbi különösen kirobbanó formában. Sötét ambientek és szürke felhők rejtekében búvó gőzgépek háttérzenéje a végeredmény, a drone remixhez pedig ismét egy tökéletes videóklip jár.