— Zene

— 2010. August 13. 10:38

— Írta: Velkei Zoltán

Buddha bölcsessége – Roots Manuva interjú

Roots Manuva először rave partikon volt biztonsági őr, majd később house zenéket írt, de semerre sem jutott velük. Végül lelassította az ütemet, elkezdett rappelni rá, és egykettőre Anglia legkeresettebb hiphoppere lett. Mára hat albummal rendelkezik, számos mixlemezt is írt, ősszel pedig egy újabb remixalbuma jelenik meg. Főleg utóbbiról beszélgettünk vele a Hegyalja Fesztiválon, ahol a koncertje előtt rövid ideig fogadott minket.

“Az idő pénz, a pénz idő!” – sürget fellépése előtt egy órával Roots Manuva (polgári nevén Rodney Smith), hogy nyugodtan mellőzzük a formaságokat, és vágjunk a dolgok sűrűjébe. A világhírű brit rapper második magyar látogatása meglepő módon a Hegyalja-fesztiválon történt, ráadásul meglehetősen fáradt volt a társulat, mert előző este még odahaza koncerteztek, és arra sem készültek fel, hogy Budapestre való érkezésük után több órányi autóút vár még rájuk Tokaj felé. Persze azért látszik, hogy van már gyakorlatuk ebben: a koncertet vérprofin lenyomják, amiből bár hiányzik a spontaneitás, meg maga Manuva sem pörög végig száz százalékon, de az nagyon is érződik, hogy nem haknizni jöttek ide. Mostanában főleg turnézik a csapat, mint kiderül; rengeteg bulit vállal be Smith a Banana Klannal, akik már a 2008-as Slime & Reason című lemezének elkészítésében is oroszlánszerepet vállaltak. Ennek köszönhető az utóbbi évek fellépéseinek magas fokú integritása, hiszen session zenészek helyett most már ténylegesen azok az arcok veszi körbe a művészt a színpadon, akik a stúdióban is jelen vannak.

Kivételes hiányzók természetesen azért akadnak. Nincs Manuva mellett Toddla T, a sheffieldi csodagyerek, aki az elmúlt két évben elképesztő módon forgatta fel a brit dance színteret. “Toddla T-vel csak Twitteren beszélgetünk, az életben alig találkoztunk párszor. Igazából az ismeretség is ama véletlenből van, hogy a barátnője ismeri az én barátnőmet… mindenki ugyanazokban a körökben forog mifelénk, tudod.” – meséli a művész, miközben sorra tömi magát különféle csokoládékkal. Nyugodt a hangulat: a mellette ülő énekesnő a lábát nyakába húzva festi a körmeit, miközben a Banana Klanosok vicceket mesélnek egymásnak, és pusztítják a vacsorájukat. Mindenesetre azért kiderül, hogy Toddla T Angliában szokott warmupolni, vagy éppen levezetni a zenekarnak, és Roots Manuva is az egyik legnagyobb új tehetséget látja a legszürkébb iparvárosból érkező srácban. Nem is véletlen, hogy Toddla T tavalyi Skanky Skanky című bemutatkozó lemezén két kollaboráció is található, mint ahogy a Slime & Reasonön is van némi produceri szerepvállalás – ráadásul azóta Toddla le is igazolt a Ninja Tune-hoz, és a nyári Jammer-albumban is benne van a keze.

Nem csak ő hiányzik azonban a kompániából. Nincs jelen Wrong Tom sem, aki az utóbbi évek egyik legbátrabb feladatát vitte véghez: feltúrta az egész Roots Manuva-diszkográfiát, és Duppy Writer címmel írt egy remixalbumot. “A Duppy Writer a Dub Come Save Me után egy újabb remix projekt” – avat be minket a pontos részletekbe Smith. “Egy londoni dj, bizonyos Wrong Tom áll mögötte. Még korábban megkereste a Big Dadát, és acapellákat kért, amiket különféle bootlegekhez akart használni. A kiadó belement ebbe, mert igazából soha semmit nem tart vissza. Annyit kértek egyedül a vezetők, hogy a kész anyagot hadd hallják még megjelenés előtt. Wrong Tom egyenesen lenyűgözte őket. Ő remixelte ezután a Do Nah Bodda Mi című kislemezemet, én akkor hallottam róla először. Engem is lenyűgözött, szavak nélkül voltam. Felkértük akkor, hogy a Slime & Reasonhöz írjon még pár remixet (ezek találhatóak a limitált kiadás bónusz lemezén Slime & Version címmel – flynn), és ezek is annyira jók lettek, hogy végül odaadtam neki az egész katalógusomat. Csinálj vele, amit akarsz, mondtam neki.”

A végeredmény egy ízig vérig napsütéses gyűjtemény lett, rengeteg jamaicai és karibi hatással. “Én mindig szerettem ezeket az irányzatokat, nem csak a mostani nagy őrület miatt vettem elő őket. A korábbi albumaimon is találhatsz ilyen számokat. Igazából nem “új” ez a karibi dolog, mindig is itt volt, csak most máshonnan érkezik, más rétegnek, és így más zenékben jelenik meg. Ezúttal a technológia és az internet a fiatalok tánczenei kultúrájába viszi el ezeket a zenéket, mondanom sem kell, hogy meglehetősen könnyedén.” Mégis, a Duppy Writer egyik legnagyobb erénye pont az, hogy egyáltalán nem akar fiatalosnak tűnni, nem ereszkedik le azokba a veszélyes mélységekbe, ahonnan ma a UK bass különféle mutációi uralják a táncteret. Épp ellenkezőleg: egy könnyed, vidám album, ami elsősorban a hangulatával és a lazaságával akar hódítani. “Nem tudatos ez a dolog nálam. Ez tetszik most, olyan Roots Manuvás.” – mondja Smith. “Ugyanannyira szeretem ezt, mint a technót, vagy az európai szintetizátoros popot. Vagy a magyar cigányzenét, amit már sokat hallottam. Bármi lehet a lemezemen. Ülök a stúdióban, mint Buddha, és várom a bölcsességet.”

Ennek köszönhető a Duppy Writer egyetlen vadonatúj felvétele is, a Jah Warriors, ami témájában komolyabb mindennél, amit Roots Manuva valaha írt. Hangzásában az Alternately Deepen található ritkaságokra hasonlít: “Miközben Wrong Tom a remixeket csinálta, írt vagy húsz különböző beatet, amit új zenékhez akart felhasználni. Mialatt az acapelláimat rakosgatta a digidubok alá, én ezekkel szöszöltem a stúdióban, szövegeket írtam hozzájuk, freestyle-oztam rájuk. Emlékszem, ezzel az alappal valahogy nem boldogultunk, a kiállása túl kemény feladat volt nekem. Aztán egy nap Ricky Ranking felénk járt, és bejött próbálni. Elkezdett hülyülni ezzel az ütemmel, ráénekelt a refrénre, ami annyira megtetszett, annyira a helyén volt, hogy minden korábbi ötletet elvetettünk.” Emiatt és még pár kisebb frappáns megoldásnak köszönhetően van éle is a lemeznek, nem csak szimpla lájtos ökörködés több tucat hangmintával. Roots Manuva lehet, hogy szereti a reggae-t és a karibi hangokat, de teljesen soha nem fogja tudni átadni magát nekik. Akaratán kívül mindig hozzájuk tesz annyit, hogy mindenképpen érezhessük az ő jelenlétét, és a brit gettó sötétségét.

A Roots Manuva és Wrong Tom Duppy Writer című lemeze szeptember 6-án jelenik meg a Big Dadán.


Roots Manuva – Movements @ Hegyalja

További videók a koncertről itt találhatóak.