— Zene

— 2008. January 11. 09:03

— Írta: Velkei Zoltán

"Egy kész, érett stílust képviselünk" – interjú Caspával és Ruskóval a dubstepről

Megoszlanak a vélemények a dubstepről: van, aki elvből elutasítja, míg más megőrül érte. Az elmúlt pár évben a legradikálisabb fejlődésen keresztülment és legnagyobb hype-nak kitett stílus két jeles képviselőjével, a Caspa & Rusko duójával ültünk asztalhoz a Fabriclive 37 mixlemezük megjelenésének alkalmából. Elérkeztünk egy új zenei forradalomhoz?

Kultblog.hu: Sok ember már most úgy vélekedik a dubstepről, hogy olyan hatása van az elektronikus zenére, mint a drum and bass-nek a kilencvenes években.

Rusko: Mindenképpen! Szerintem a jungle óta nem volt még egy olyan stílus, ami ennyire felnyitotta volna az emberek szemét, mint most a dubstep. Nagyon más, köze sincs azokhoz a zenékhez, amik jelenleg a tánctéren vannak.

Kultblog.hu: Jelenleg hol tart a stílus szerinted?

Rusko: A hangoknak egy új faja jelenik meg. Sokkal gyorsabb, sokkal közvetlenebb hangokról beszélünk, ez már rég nem minimal. Két évvel ezelőtt a dubstep még minimal volt, de most már sokkal inkább uptempo és különböző embereknek szól.

Caspa: Eltérő stílusok jönnek létre ezen belül: a producerek más helyekről érkeznek, más dolgokon nőttek fel, más hatott rájuk. Eltérőek a gyökereik, így a zene is sokkal többet tud felajánlani, adni, mint pár évvel ezelőtt.

Kultblog.hu: Milyen hatásai figyelhetőek meg ennek a világra nézve? Hol a legnépszerűbb most ez?

Rusko: Az egyik aktuális hatása a Fabriclive mixünk, ami az első széleskörű forgalomba kerülő dubstep mixlemez, szóval ez egy igazi mérföldkő a stílus eddigi történelmében. Eddig nem volt képes a zenénk elérni ezt a szintet, nem tudta elérni a hallgatókat. Ezzel szerintem kijelenthetjük, hogy a dubstep általánosan elfogadott lett, és olyan legendák nyomdokaiba léphetünk a Fabric-sorozatban, mint Grooverider, DJ Hype, vagy John Peel.

Caspa: Szerintünk Londonban a leghíresebb most a dubstep, de már mindenütt ismerik, mert folyamatosan terjed. Legutóbb Los Angeles-ben játszottam, de az egész nyugati part ismeri már. Berlinben is sok rajongója van, s persze visszatérve Angliába: Leeds. Az a város régóta otthont ad mindenféle dub-kezdeményezésnek az Iration Steppas-tól a Sub Dub Rave-ig, és létrehozott egy autentikus közönséget. Egy olyat, amilyet London sose fog, mert az a város sokféle értelemben egy különálló pontja az Egyesült Királyságnak.

Kultblog.hu: Nehéz volt amúgy összerakni a szettet? A Justice helyére ugrottatok be az utolsó pillanatban, szóval nem lehetett valami sok időtök.

Rusko: Nem volt nehéz, de sietni kellett. Közölték, hogy két óránk van elkészíteni egy hetvennégyperces mixet. Mit lehetett csinálni? Adtuk önmagunkat.

Kultblog.hu: Szándékosan hagytátok le az olyan ismert dubstep kiadók zenéit, mint a Tempa, DMZ, Hotflush?

Caspa: Alapvetően egy olyan szettet akartunk készíteni, ami minket mutat be, és nem a dubstepet. Azokról az előadókról szól ez a kiadvány, akiket ismerünk, akikkel együtt dolgozunk, ami főleg a Dub Police és Sub Soldiers művészeket jelenti.

Rusko: Ilyen egy Caspa & Rusko dj szett, ezeket a zenéket játszuk mostanában a legtöbbet.

Kultblog.hu: Van-e bármiféle rivalizálás az egyes csapatok, kiadók közt?

Caspa: Nem mondanám, nincsen. Mindenki jóban van mindenkivel, még Skream is a Digital Mystikz-szel. Egymásnak adogatjuk az új zenéinket, majd egy hónappal később felhívjuk a másikat, és megkérdezzük, hogy mit gondol róla. Skream nemrég például adott egy számot, majd később azt mondta, hogy nem tetszett neki az a verzió, ezért újraírta, és odaadta újra.

Rusko: Nemrég felhívtam Orient, hogy adjon egy számot, erre az az őrült elhozta kocsival a cd-t. Rengeteg mérföldet vezetett!

Caspa: Szóval egy csónakban evezünk mind, és próbáljuk inspirálni a másikat, segíteni egymást, jobbá tenni az egész szcénát.

Kultblog.hu: Az utolsó pár zenétek nagyon későn jelent meg. Tudatosan tartottátok vissza őket?

Rusko: Persze, elvégre ilyen a dubplate-kultúra. Mindenki a saját kis titkos dolgait játssza. Ha mindent időben megjelentetnénk, akkor minden dj ugyanazokkal a bakelitekkel rendelkezne, és nem érne az egész semmit. Így meg nagy a hype, mindenki várja a lemezeket. Ezért sikeres nagyon a dubstep.

Kultblog.hu: Nem féltek attól, hogy hamar unalmassá válik majd ez az egész? Úgy értem, nagyon szigorú szabályokat és hangokat kell követnie egy producernek.

Caspa: Szerintem nem kell tartani tőle. Csak olyan dolgokkal kell törődni, hogy a zene 140bpm körül legyen, és tartozzon hozzá egy jó bassline. Ennyi. Ha ez megvan, akkor kísérletezhetsz liquid vibe-okkal, vagy terrorral, esetleg elmehetsz a techno felé. Egyedül a tempó és a bassline kötött.

Rusko: De még az se mindig, lásd például Pinch zenéit, amik rengeteg más stílusba is beférnének.

Kultblog.hu: Hogy látjátok magatokat öt évvel később?

Rusko: Ez egy nehéz kérdés. A dubstepnek nincsenek határai, megy amerre a természete viszi. Ha tavaly azt mondod nekem, hogy most a Fabriclive-nek mixelek cd-t, akkor biztosan jól kinevettelek volna, mert akkor még hihetetlennek tűnt ez az egész.

Caspa: Minden nagyon gyorsan történik most. Ki hitte volna még két évvel ezelőtt, hogy fogok dj-zni San Franciscóban és Sydney-ben? Most már ráadásul egy kész, érett stílust képviselünk. Nem tudom, mit hoz a jövő ezek után.

Linkek: