A Vex’d két londoni szerző – Jamie és Roly Vex’d, vagy Jamie Teasdale és Roly Porter, ha úgy tetszik – úttörő dubstep formációja. 2005-ben jelent meg első albumuk, a Degenerate, ami a stílus egyik alapkövének számít, idén pedig megérkezett a folytatás (Cloud Seed), ami viszont új alapokra helyezett mindent. Jamie Vex’d erről is beszélt a vele készült interjúban, továbbá kiderült, hogy producer helyett már inkább művészként tekint magára, aki nem csak komolyzenében, de egyszerű, apró ötletek közt is feltalálja magát.
“Valószínűleg nem hallatszott eddig a számainkban, de mindketten nagyon szeretjük a klasszikus és avantgárd zenéket” – mondja Jamie Vex’d, amikor arról kérdezem, hogy honnan eredeztethetőek a Cloud Seed komolyzenei hatásai. “Sokáig nem tudtam magamban megfogalmazni, de azt hiszem, hogy leginkább a kompozíció bűvölt el az efféle szerzeményekben. Pontosabban maga az ötlet, hogy az élmény semmi könnyűzeneihez ne legyen fogható. Később meg az, hogy ezt valahogy mégis beépítsük a dubstepbe. Egyensúlyban gondolkodtunk; nem akartuk, hogy az összes szám erre a koncepcióra épüljön az albumon. Az volt a cél, hogy a hallgató egy újfajta attitűddel barátkozzon meg, mire az utolsó számhoz ér, de úgy, hogy ezt közben végig köthesse valami ismerthez.”
A tervezéshez a Degenerate után más munkamódszerre volt szükség: “Pár évvel ezelőtt segítettem egy barátomnak, hogy elindítsa a Nonclassical nevű kiadóját. Fiatal tehetségek modern klasszikusait jelenteti meg. A kiadványok stúdiómunkálatainak végső fázisában mindig elkértem pár számot, hogy megpróbáljam remixelni, új kontextusba helyezni őket. Sokat tanultam azokban az években, segített megérteni a komolyzenei gondolkodást, elfogadni, hogy szabályok vannak. Rávezetett, hogyan kell létező hangok köré írni újakat, kicsiből valami elképesztően nagyot építeni. Úgy gondolom, hogy az egész metódusra jobb jelző a hangtervezés, mint a zeneírás.” Jamie a String Quartet No. 2 című remixére a legbüszkébb, amit Szergej Prokofjev világhírű orosz zongoraművész unokája, Gabriel Prokofjev szerzett, és az egyik kiemelkedő pontját képezi a Cloud Seednek.
Képek és videók: Szentpéteri Roland
Az album legnagyobb erénye azonban mégsem ez, hanem ahogyan szimbiózisba lépnek rajta a különböző szemléletmódok. A Cloud Seed az okos, gondolkodó ember dubstep lemeze: tizenöt évvel ezelőtt valószínűleg cyberpunknak hívták volna, ma már háttérzene egy hűvös és sötét, high-tech életmódhoz. “Vex’det hallgatni olyan, mintha folyamatosan ki akarnál törni a bezártságból, abból a monoton világból, amit már rég nem te irányítasz” – mondja Jamie. Noha állítja, hogy a zenéik a posztrave-korszak két nagy irányzatából, a jungle-ből és a garage-ból táplálkoznak, az egésznek a hangulata rendkívüli módon köthető a japán kultúrához és dizájnhoz. Talán azért, mert a rétegek folyamatosan egymásra épülnek és nem egymás mellé, és az egésznek veszélyesen hipermodern érzete van. A Sven Sauer tervezte borítón eget súroló, barátságtalan épületek találhatóak, mintha csak felfelé lenne kiút a szürkeségből.
Rolyt az utóbbi években egyre jobban érdeklik a hangmérnöki munkák, Jamie pedig a saját elképzeléseit valósítja meg. Az év elején debütált új, Kuedo nevű alteregójával, ami dubstep helyett inkább az újvonalas hiphop irányvonalai mentén halad. “A Kuedo gyakorlatilag mindennek az ellentéte, amit a Vex’d-ben csinálok. A Vex’d egy küldetés – állandóan kísérletezni valamivel -, míg ez teljesen belülről jön. Egy színes, könnyed projekt, ami gépek és bonyolult tervezés helyett az emberi oldalamról és az apróbb gondolataimról szól. Azt hiszem, azért találtam ki, hogy legyen valami szimmetria a Vex’dben betöltött szerepemmel. Vagy, ha úgy tetszik, egy másfajta egyensúlyt is létrehozzak, bár én szeretek inkább szimmetriaként gondolni rá. Kevésbé intenzív érzelmeket dolgozok fel benne. Jelenleg erős a kreatív folyamat: hetente küldök új zenéket a Planet Munak. Lassan lesz album is.”
A Vex’d Cloud Seed c. albuma 2010 márciusában, Kuedo Dream Sequence c. ep-je 2010 februárjában jelent meg a Planet Mun.
Kultblog TV: Jamie Vex’d, Rudi Zygadlo, Shitmat @ A38
Linkek: