— Zene

— 2011. September 14. 10:08

— Írta: Kalugyer Roland

Jay-Z & Kanye West – Watch The Throne

Mondhatnám a Watch The Throne-ról, hogy nem volt idén ennél nagyobb megjelenés a hiphopban, hogy két ilyen kaliberű rapper még nem állt össze soha, vagy hogy ennél előremutatóbb lemez ritka a stílusban. Mondhatnám, de nem volna igaz, hiába sugallja a két sztár első közös albumával kapcsolatban.

Körülbelül annyira volt racionális és érthető húzás Shawn Corey Carter és Kanye Omari West összeállása 2011-ben, mint Tupac még ki se hűlt hamvai fölött kipakolni a standot az elhunyt arcképével nyomott pólókkal. De szálljunk alá egy kevésbé cinikus szintre: egy olyan album után, mint a My Beautiful Twisted Fantasy csak a hülyék nem ütnék tovább a vasat. Márpedig Kanye West nem hülye: 2010-ben sikeresen hitette el az egész világgal, hogy ő az utolsó akcióhős, hogy ő a Mindenható felszentelt rappere, hogy ő a kitaszított művész, akinek a legnagyobbak közt a helye. De az emberek mégis úgy tekintenek rá, mint Hitlerre. Csak utóbbihoz hasonló megmozdulásainak köszönhető, hogy mégis kételkednünk kell a felsorolás igazságtartalmában.

A My Beautiful… ugyanis tényleg egy kiváló lemez volt – a maga nemében. Mielőtt belemennénk ebbe a kitételbe, vessünk egy pillantást az amerikai mainstream hiphop színtérre, vagy csak idézzük fel, hogy mekkora haknit nyomott minden különösebb erőfeszítés nélkül Snoop Dogg a Balaton Soundon. Lustább és motiválatlanabb előadót nehéz találni egy ilyen rappernél: utóbbi figura például sikeresen küzdötte le magát izgalmas g-funkerből a fű és kúrás semmitmondó pápájává, de egy MTV-ben bohóckodó Xzibit, vagy a lassan külön börtönt érdemlő DMX se a stílus mai hősei. Ezért is felüdülés olyan arcokkal találkozni, mint a félbolond Tyler the Creator, még akkor is, ha friss lemeze nem volt egy hibátlan darab. Ellentétben a legutóbbi Kanye West-szólóalbummal, mely minden fülnek kedveskedett valamivel, így vált popos-univerzális jellege ellenére kiváló albummá.

A szokatlan nyitásokat kedvelők felkaphatták a fejüket a Dark Fantasy-re, a forró gitártémák imádói a Gorgeousra maszturbálhattak, az epikus hiphop pedig a POWER-rel és az All of the Lights-szal bővült a klasszikus darabok részlegben. Lazán fel lehetne sorolni szinte a teljes tracklistet, a végeredmény azonban egyértelmű. Míg a szcéna megélhetési bútordarabjai néha kiadnak egy-egy zsánerhez kíméletlenül ragaszkodó lemezt, Kanye West nemhogy egy lépéssel, de egyből egy ugrással távolodott el tőlük. Mindezt úgy, hogy már korábbi lemezein (mint a debüt The College Dropout vagy az óriásit robbanó Graduation) is egyértelműen látszott, hogy szívesen választja a kockázatosabb, de nagyobb sikert hozó utat. Ennek a tendenciának egy újabb állomása a Watch The Throne című lemez, melyen hasonló eszközökkel igyekszik egykori mentora, Jay-Z társaságában elérni a My Beautiful… hatását West, ez azonban kudarcra ítélt vállalkozás.


Kanye West, Jay-Z – Otis

Pedig nagyon klasszul indul minden. Tylert már lehet, hogy csak ketrecben lehet szállítani, így egy másik Wolf Ganges, Frank Ocean hathatós segítségével nyitja meg a páros az albumot. What’s a mob to a king? What’s a king to a God? What’s a God to a non-believer who don’t believe in anything? – hallhatjuk a sorokat, melyek alapján egyértelmű, hogy West megalomániája nemhogy nem hagyott alább, de újabb löketet kapott. Duruzsol a basszus, mozdul a fej: kiváló alapokra rappel előbb Jay-Z, majd Kanye, azonban a tízpontos teljesítményt némiképp eltorzítja a szám végére érthetetlenül odavarrt táncos téma. Ez meg minek ide? Ráadásul szinte vágás nélkül érkezik az egyértelműen All of the Lights-utód Lift Off, amelyben Beyoncé a sztár, és hiába uralja a számot, ha az egyszerűen szarul szól. Ez a gagyi szintihangzás lenne a jövő? Magával ragadó, de nem bombasztikus – ahogy a Niggas In Paris is jó track, de semmi extra. Ebben ráadásul elhangzik az egész album tételmondata is: “I don’t even know what that means (No one knows what it means, but it’s provocative.

Az első single, az Otis egy klassz hommage (Otis Redding egykori amerikai soulénekes éneksample-jével), nem is értem, miért kell elrontani az újból jó irányba induló hangulatot egy olyan béna, pszeudo-raszta számmal, mint a Gotta Have It. És ez az egész albumra jellemző: épp kedvünk lelnénk valamilyen klassz részletben, mint például a bulizós That’s My Bitch, jön egy tempótörés és egy bénább track, és mi megint nem értjük, hogy tulajdonképpen miért is szenvedünk ennek az albumnak a megkedvelésével. Nálam rendszerint a Who Gon Stop Me bénán bevarrt Flux Pavilion-betétje adja meg az utolsó lökést, hogy kihúzzam ezt az albumot a konnektorból, elássam a fenébe, aztán az agyamba véssem, meddig is tartanak a csodák. Hármas.

Tracklist:

  1. No Church in the Wild (ft. Frank Ocean)
  2. Lift Off (ft. Beyoncé)
  3. Niggas in Paris
  4. Otis (ft. Otis Redding)
  5. Gotta Have It
  6. New Day
  7. Prime Time
  8. Who Gon Stop Me
  9. Murder to Excellence
  10. Welcome to the Jungle
  11. Made In America (ft. Frank Ocean)
  12. Why I Love You (ft. Mr Hudson)

Borító: