— Zene

— 2010. July 12. 09:57

— Írta: Velkei Zoltán

Keserédes nosztalgia – Grasscut: 1 Inch / ½ Mile

Grasscut - 1 Inch / 1/2 MileAz angol Grasscut friss igazolás az idén huszadik születésnapját ünneplő Ninja Tune-nál, azonban 1 Inch / ½ Mile című bemutatkozó lemezük nem a vezető földalatti kiadók versenykezésébe akar beleszólni, hanem csak egyszerűen emlékeztet minket arra, hogy miért is figyelünk oda Coldcutékra még mindig.

Nagyon rég volt annyira változatos Ninja Tune-album a kezemben, mint a Grasscuté. A sussexi duó már a 1 Inch / ½ Mile-t felvezető kislemezekkel is bizonyította, hogy nem lehet beskatulyázni őket, azonban az album még a tavalyi High DownMuppetThe Door In The Wall számhármas pszichedelikus shoegazer művészrockját is jelentősen továbbgondolja. Sokszor a Pepe Deluxé 2007-es Space Time Machine albumára emlékeztet a kiadvány, de míg a finn páros úgy nyúlt vissza a huszadik század első felének romantikus képi világához, hogy azt édesen megszépítette, és kissé fantasztikus színezettel árnyalta, addig a Grasscut valós visszaemlékezésekkel melankolikus, keserédes hangulatot teremt. Erősebbek a képi hatások is, ami érthető, hiszen a duó egyik tagja, Andrew Phillips már több mint száz brit tévéfilm zenéjét szerezte, ergo érti a dolgát. A 1 Inch / ½ Mile-on is az ő hangszeres elgondolásai érvényesülnek jobban, irányadóan vezetve a felvételeket minden esetben egy kiteljesedett végpont felé. Marcus O’Dair remekül asszisztál ehhez zajos elektronikájával, és tulajdonképpen ez a kiválóan betöltött háttérszerep az, ami nem csak egy jól működő, de ugyanakkor izgalmas formációvá tudja alakítani a Grasscutot.

Nincsenek különösebben kimagasló pillanatok az albumon, egyik felvétel sem akarja lenyomni a másikat. A Muppet továbbra is az egyik legpörgősebb zenéje a duónak, elektronikus attitűdjét egyedül az Old Machines minimalista techno alapja közelíti meg. Mivel zömmel filmes hatások dominálnak, ezért a 1 Inch / ½ Mile ritkán bújik elő a háttérből – és ha olyan számokat veszünk figyelembe, mint a Tin Man, akkor ebben semmi kivetnivaló nincs -, viszont akkor sem vall szégyent, amikor egy-egy vokállal (Meltwater), vagy versszavalással (In Her Pride) erőre kap. Nagyon jelentős a művészi hozzáállás a lemezen: kórustémák, okfejtések (1946) találkoznak régi Casiokon megkomponált tüneményes hangmintákkal és kortárs hangszereléssel, létrehozva egy olyan hangulatállapotot, mintha egy Angliában összeállított fotóalbumot néznénk fókuszban az 1930-as és 1940-es évekkel. Az egész koncepció nagyon jól működik, a 1 Inch / ½ Mile a Ninja Tune aranykorát idéző, klasszikus művészlemez. Lehet szeretni.


Grasscut – Swallow The Day