— Zene

— 2009. December 7. 08:05

— Írta: Varga Csaba

Kultblog TV: Coldcut és az Energy Union projekt

Az idei Szigeten volt szerencsénk forgatni egy rövid interjút a Coldcut duójával az akkor legfrissebb Energy Union projektjükről, amivel a világ hozzájuk közelebb eső populációjában próbálják felébreszteni a környezettudatosságot. Meséltek arról, hogy miért fontos nekik ez a misszió, mi a cél, mi újság a Ninja Tune háza táján, és mik a jövőbeli tervek. Az anyagot aztán lenyelte az archívum gonosz gyomra, de most előástuk, leporoltuk, és felraktuk a Kultblog TV gyűjteményébe, úgyhogy fogadjátok szeretettel.

Mielőtt a play gombra böksz, érdemes tudni, hogy az interjúkészítés helyszínének mostoha körülményei miatt néhol igen zajos a hang, de azért megpróbáltuk kihozni belőle a maximumot. A szöveg angolul van, úgyhogy akinek ez nem megy, vagy nem érti pontosan, esetleg az összes részletre kíváncsi, ami már nem fért bele a videóba, az alább elolvashatja a teljes interjút magyarul.

Az interjút Flynn készítette, Oizys kamerázta, és nem tudjuk elégszer megköszönni a vágást és utómunkát a Gravel Creative-nak. Köszi Gergő!

Lejátszáskor bökj a HQ-ra, és tedd teljes képernyőre!


Kultblog TV: Coldcut – Energy Union project

Kultblog: Dolgoztatok valami újon mostanában?

Jonathan More: Igen, igen. Éppen egy új Coldcut albumon dolgozunk és egy mixlemezen is.

Matt Black: Ez egy exkluzív információ, még nem árultuk el senkinek előtted.

JM: Igazából mindig dolgozunk valamin, például most a Energy Union projekten, ami mellett még írjuk az albumot is. Nem tudom megmondani, hogy mikor fog ez megjelenni, augusztus 24-én megyünk vissza a stúdióba, utána közelebb kerülünk az igazsághoz.

 

Kultblog: Tudsz mesélni a mix cd-ről, amit említettél?

JM: Talán Solid Steel lesz… és nem tudom… még csak az ötletfázisban vagyunk.

MB: A hallgatási élmény lesz fontos, nem tánczenei mixet készítünk. Még az is lehet, hogy kétlemezes lesz.

 

Kultblog: Épp az imént hallottam csak, hogy helyi zenészekkel léptek fel élőben. Hogyan jutott ez az ötlet?

MB: Azt hiszem a Soul II Soulnak lehet köszönni, akik behozták a vonósak a modern tánczenébe. És persze a Massive Attacknek az Unfinished Sympathy miatt. Igazából őket másoltuk, amikor az Autumn Leavest írtuk… A vonósok mindig az ember szívéhez szólnak, annyira erősek. Beláttuk, hogy mi ezzel szeretnénk dolgozni, így beemeltük abba, amit csinálunk. Az egész így valamiféle keveréke a nehéz ütemekkel történő elektronikus dj-zésnek és emberek klasszikus hangszerekkel előadótt akusztikus játékának.

JM: Ráadásul helyi zenészek felkérésével sokkal költséghatékonyabban megoldható az egész, nem kell repülőre raknod és utaztatnod őket mindenhova.

MB: Gondolkodj globálisan, keverj lokálisan!

 

Kultblog: Mikor kezdtétek ezt el?

JM: Egy hónappal ezelőtt csináltuk az elsőt Münchenben…

MB: …szóval ez a második alkalom, hogy a Coldcut ilyesmivel kísérletezik. Az Energy Union hatalmas kihívás nekünk, rengeteg munkát jelent. Egy kollaboráció emberekkel, akiket megismertünk az évek során: az intelligens energiáról szól, és ennek promótálásáról a zenében. Annak az esélye, hogy összejöttünk és az egészet egy következő szintre emeltük… valószínűleg a legkomolyabb, legösszetettebb audiovizuális munkánk, amit valaha csináltunk. Olyan, mint egy film, plusz néhány régi dolgunk. A keverés nagyon coldcutos, a Journeys By DJs-stílusára hasonlít: nagyon intenzív, néha akár öt zene is szól egyszerre, és rengeteg stílust összerakunk.

 

Kultblog: Ha jól látom, a Ninja Tune mostanában elég nagy változáson megy keresztül. Egyre több a dubstep producer, miközben elengedtétek DJ Vadimot és a Herbalisert, vagyis mi történt?

JM: Nos, mint az öreg kiadóknál, a dolgok változnak, új generációk jönnek, és nem kell szükségszerűen ugyanazokkal a zenészekkel együtt maradnunk állandóan. Néhány művész olyan dolgokat akart kipróbálni, amikben mi nem tudtunk segíteni nekik, így ők továbbléptek. Fontos frissnek lenni, és mi ezért indítottuk el a Ninja Tune-t: érdekes és izgalmas zenék megjelentetéséért, amiket más kiadók nem feltétlen adnának ki. Ez azt jelenti, hogy felölelni az új zenéket, ahogy jönnek, és közben továbbra is kísérletinek maradni.

MB: Olyanok vagyunk, mint egy család. Mi vagyunk a szülők, és néha hagyni kell a gyerekeket, hogy elmenjenek otthonról, és egyedül boldoguljanak, ha valamit a fejükbe vettek. Tény, hogy a változások… [zaj] A kurva anyád! Lőjék le a hangosítót! [/off] …különösen a zeneiparban kibaszott nagy kihívást jelentenek, hogy talpon maradj. A letöltések, másolások stb. miatt nagyon nehéz tolni a szekeret. Muszáj alkalmazkodnunk a túlélésért, és mi jók vagyunk benne, ezért vagyunk még mindig itt.

 

Kultblog: Szerinted fontos politikainak lenni a zenében, különösen manapság? Gondolok elsősorban a Bug albumra.

JM: Igen.

MB: A Bug album szerinted politikai?

JM: Igen.

 

Kultblog: Igen.

MB: Nos, erről szól ez a show is. Az intelligens energia a megoldás a világ számos problémájára, és függetlenül attól, hogy egy olyan kényelmes, gazdag országban élünk, mint Anglia, vagy Magyarország, ahol az embereknek bőven van mit enniük, és mind élvezzük a modern életet… ez mind eltűnhet azonnal, és ezért kellenek a változások. Közös érdek, hogy ezek az égető témák benne legyenek a zenében is, különben nem szólna semmiről az egész.

 

Kultblog: Tudnátok mesélni a Counter sublabelről? Sikeres?

JM: Igen, növekszik. Kellett idő hozzá, hogy beinduljon, de én nagyon elégedett vagyok a zenékkel, jó útja bemutatni olyan bandákat, amik nem férnének bele a Ninja Tune, vagy a Big Dada brandbe.

 

Kultblog: Hogyan találtatok rá az előadókra?

JM: Ahogyan a többiekre is. Szóbeszéd alapján, demók alapján…

MB: Nindzsa-szaglás… Amúgy én nagyon örültem annak, hogy megjelentettünk pár rockosabb zenét.

 

Kultblog: Na igen, a Heavy hibátlan.

MB: A Heavy… őket különösen szeretem én is. Vagy a Death Set… ők is a Counteren vannak?

JM: Igen.

MB: Valójában… azt hiszem már mondtuk korábban, de a Coldcut stílusa nagyon jól megfér a rockosabb dolgokkal. A Beats And Pieces bizonyos értelemben olyan, mint egy rockzene, szerintem a Chemical Brothers ezért szerette nagyon. Úgy gondolom, hogy a tánczene nem csak elektronikus zenét jelent, minden megfér benne. Személy szerint én imádom a psychot, funkot… szinte minden régi funklemez megvan nekünk, folyamatosan játszuk őket, de az igazi akkor is a psych, hallani azt a kásás, elbaszott gitárhangot. A psych a rock és a funk találkozása… Andy Votelt ismered? Igen? Na, sok kiadványát samplereztük, és újrahasználtuk a show-hoz.