A Kraak & Smaakkal A38-as koncertjük előestéjén találkoztunk egy dél-budai étteremben. A desszert után Oscar de Jong és Wim Plug producereket csíptük el egy interjúra a formációból, amely tíz fős élő zenekarral érkezett Budapestre.
Tegnap valahogy minden olyan funky volt a városban. A naptárra fittyet hányva tombolt a vénasszonyok nyara, az emberek D-vitamintól átsütötten lazultak az utcán a – ha nem is vihar előtti, de – szar idő előtti csendben. Budapest kicsit mintha átlazázta volna ezt a szerdát, legalábbis este így tűnt, és jó volt így. A holland electrofunk első számú exportcikke, a Kraak & Smaak átültethetett valamit zenei világából a pesti levegőbe miután leszállt Ferihegyen, pár órára rá pedig már a csapat is hepajkodott egy étteremben. Hiába, a holland az holland marad, legyen húszéves egyetemista vagy negyvenes, befutott zenész, hozzánk vigadni jön, ha dolgozik, ha nem. Oscarék ugyanakkor dolgozni jöttek, így miután kikértek egy-egy kávét, a sörök feletti poénkodásból egy pillanat alatt átváltottak a komoly és intelligens formájukra.
“A Kraak & Smaak azt jelenti hollandul, hogy ropogós és ízletes. Azért választottuk ezt a nevet, mert két szóban fejezi ki azt a zenét, amit készítünk” – kezdi Wim, miközben Oscar a tej kávéba való adagolásával bíbelődik. “Rengeteg féle számot készítünk, a köztük lévő kapocs valójában annyi, hogy az írás idején mindegyiket frissnek és szerethetőnek éreztük – ha nem így lett volna, nem is adtuk volna ki őket. Elektronikus zenei előadók vagyunk, akik ugyanúgy kedvelik a jó discót, house-t vagy breakbeatet, viszont jobban unjuk és utáljuk a minimalista püttyögéseket, mint az elektronikus zene legnagyobb ellenzői. Megtöltjük lélekkel a számainkat, anélkül mi is gyűlölnénk őket.”
Fotók: Szentpéteri Roland
“Éppen emiatt az electro-is-meg-nem-is jelleg miatt nem gondolnám, hogy rá tudnék bökni bármilyen típusra, hogy na, ilyen a Kraak & Smaak hallgató. A jó zenei ízléssel bíró emberek hallgatnak minket, nem tartozunk igazán egyik stílushoz, színtérhez sem. Követnek minket 15 éves kamaszok és 50-60 éves fiatal nagypapák is. Az a célunk, hogy a zenénk több élethelyzetben is pozitív energiát vigyen ezeknek az embereknek a mindennapjaiba. Ne csak akkor kerüljünk be a hangfalakba, amikor buliznak és részegek, hanem ugyanúgy berakjanak egy Kraak & Smaakot, amikor szimplán örülnek, szomorúak, idegesek és szerelmesek, vagy éppen unottan takarítanak” – teszi hozzá Oscar, miután gondosan beízesítette a kávéját, majd le is húzta azt.
Pörgős év az idei a banda életében: a tél végén megjelent Electric Hustle című harmadik szerzői albumuk mellett életre hívták a most nálunk is látható live bandet a jelenlegi felállásban, illetve remixeltek Mobynak, a világ egyik legismertebb mainstream dance producerének. Utóbbi alakulásának körülményeiről és a végeredményről kérdezem őket.
“Kenterbe veri az eredetit, ez nyilvánvaló” – röhögi el magát Wim. “Moby maga keresett meg minket még valamikor télen, hogy szereti, amit csinálunk, és vagy hat-hét remixötlettel is előállt, amelyekből eddig a Day realizálódott. Örültünk ennek a felkérésnek, mivel egyrészt jó fej a forma, és tiszteljük azért, amit letett az asztalra, másrészt pedig jó lehetőség volt ez nekünk arra, hogy még több hallgatóhoz eljusson a zenénk. Noha az utolsó Moby albumnak közel sem volt olyan jó sajtója, mint amilyen az ezt megelőzőeknek, de így sem panaszkodhatunk, sok olyan helyen megjelent a nevünk, ahol előtte nem. Alapvetően imádunk remixeket készíteni, Mobyval dolgozni pedig különleges élmény volt.”
A remixelés után az élő műsor témájára terelődik a beszélgetés. Nagyon kíváncsi voltam arra, hogy miért pont 2011-ben terjesztették ki Oscarék ezt a formációt ilyen nagyra, amikor a gazdasági helyzet és a technológiai fejlettség együttese az egy-két fős, laptoppal a hónuk alatt rohangáló dj acteknek kedvez.
“Ahogy már említettem, elég tudatosan távol akarjuk tartani magunkat ettől a monitorba bambuló, a szettjét rezzenéstelen arccal lehozó dj képétől. Igazad van abban, hogy nem egyszerű manapság egy ekkora zenekart piacképessé tenni, de a koncertre járó emberek igényei nem változtak csak azért, mert már okostelefonról is le lehet hozni egy fellépést, vagy éppen nehezebb a pénzügyi helyzet. Egy jól felépített és kivitelezett élőzenekaros műsor hatása mindig is a sokszorosa lesz annak, mint amikor valaki a touchpadet nyomogatja, ez nem is vitás. Ezt a kultúrát szeretnénk életben tartani. Persze mi is játszunk sima dj-szetteket és azokkal több pénzt is keresünk mint ezzel a formációval – ami egyébként ha kisebb tagszámmal is, de úgy három-négy éve már működik. Megjegyezném, hogy szerintem úgy egy hónap után lőném fejbe magam, ha minden estém magányos dj-zésekkel telne” – zárja le a gondalatait egy széles mosoly kíséretében Oscar.
“A karrierünk eddigi csúcspontja egyértelműen a Squeeze Me volt” – véli Wim. “Már akkor is éreztük, hogy van benne valami plusz, amikor írtuk. Ugyanakkor ez mindig olyan kiszámíthatatlan: ott gubbaszt az ember a stúdióban, befejez egy tracket, amit jónak érez, megmutatja a barátainak, akiknek ugye vagy tetszik, vagy nagyon tetszik az adott zene ilyenkor, aztán kiereszti a kezei közül, és majd a hallgatók pálcát törnek felette. A Squeeze Me meglepően gyorsan utat tört magának, és mind a mai napig lenyűgöz az a szeretet amit kap – kapja azt egy fellépésen, vagy akár a YouTube-on. Külön online táncversenyeket szoktak rá szervezni, nagyon menő. Ugyanakkor több olyan számon is dolgozunk most aminél hasonló slágerpotenciált érzünk mint akkor, szóval mindenki kövesse a Kraak & Smaakról szóló híreket, hamarosan ezekkel a zenékkel is jelentkezünk!”
Kraak & Smaak – Squeeze me
Úgy legyen! A Kraak & Smaak live bandet szeptember 29-én, csütörtök este az A38 hajón lehet elkapni a Neston rádió kick-off partyján.