— Zene

— 2011. May 26. 10:11

— Írta: Kollár Dániel

"Olyan albumot csináltunk, amit rajongóként mi is szerettünk volna hallgatni" – interjú Marco Poloval

Marco Poloval, a New York-i hip-hop egyik prominens producerével készítettünk online interjút, amiben olyan kérdésekre kaptunk választ, mint a zenekészítési trendekről szóló véleménye, a legendás Masta Ace-szel ápolt barátsága, valamint szó esett személyes kedvenceiről is.

Rendhagyó Kultblogos interjút olvashattok Marco Poloval, USA keleti partjának egyik kiemelkedő hip-hop producerével. Marcot e-mailen keresztül sikerült elérnünk budapesti látogatásának napjaiban. A kanadai ex-hangmérnök végig nagyon készséges volt a folyamat során, az összes levélre pár órán belül válaszolt a telefonjáról, beleértve az interjúanyagot is. Ennek a levélváltásnak a fordítását találjátok alább.

Hogy jellemeznéd a hangzásodat egy mondatban?

Nyers, kemény dobok, amik arcon vágnak!

Sokan a Boom Bap stílus életben tartójaként ismernek. Mit gondolsz erről a szerepről, és magáról a témáról, hogy a Boom Bap-et életben kell tartani?

A jó zenéket mind életben kell tartani, a Boom Bap pedig egyenesen a hip-hop lényege.

Kanadából költöztél át az USA-ba zenei karriered elején. Éreztél a kezdetekkor bármiféle hátrányt abból, hogy külföldi vagy, és ha igen, változott-e ez az idők során?

Szerintem amíg valaki jó zenét csinál, nem kell foglalkozni a származási helyével. Nem szabad, hogy a nemzetisége bármennyire is tényező legyen, amikor kopogtat az ajtón. Ugyanakkor azt is tudom, hogy ez a téma többeket zavart ez én esetemben is.

Éppen Masta Ace-szel turnézol, a vele készített Nostalgia pedig talán a leghíresebb zenéd. Mit jelent számodra az a szám, illetve a közös fellépések Masta Ace-szel?

A Nostalgiát az eddigi karrierem legnagyobb eredményének tartom, hálás vagyok mindazért a szeretetért és elismerésért, amit kap. Ace remek előadó, barát és olyasvalaki, aki egy példakép kell, hogy legyen a hip-hopon belül.

Készítettél egy teljes albumot Torae-vel. Hogyan előztétek meg, hogy ne váljon unalmassá és kiszámíthatóvá a lemez, és mit gondolsz, mi volt a sikeretek kulcsa?

Egyszerű a képlet: egy olyan albumot akartunk csinálni, amit a kemény, régi New York-i cuccok rajongójaként mi is hallani szerettünk volna, kizárva mindent, ami akkortájt úgymond “menő” volt. Nagyon jól éreztük magunkat az elkészítés közben, ez érződik is rajta.

Közismert, hogy szereted az albumaidon az adott zene utolsó beatjét átvezetve kezdeni a következőt. Honnan ered ez a mixtape-es jelleg?

A folytatólagosság fontos szempont egy albumnál, az átmenetek döntik el, mennyire jó egy lemez. Shylow volt a mesterem, aki erre megtanított. Aki meghallgat egy csomó klasszikus hip-hop kiadványt, az után ki is fogja hallani belőlük, hogyan kell két dalt rendesen átkötni. A flow kulcskérdés, szar dolog albumnak nevezni azt, amikor valaki tizenkét számot ráhány egy cd-re.

A samplerezett zenéiddel lettél ismert. Tervezel belekóstolni az organikus, hangszeres zenekészítésbe a jövőben, vagy élőzenével eljátszatni a számaidat, ahogy például Black Milk teszi mostanság?

Gyorsan meg tudok unni zenéket, ami igaz a sajátjaimra is. Ebből következik, hogy az új hangok, stílusok megismerése és kialakítása nagyon fontos az életemben, így az a produkció is könnyen létre jöhet, amit kérdeztél.

Kikkel szeretnél egy nap együtt dolgozni?

Styles P, Ghostface, Nas, Slick Rick

Ha ledobnának egy lakatlan szigeten úgy, hogy csak egyetlen egy dalt vihetsz magaddal, mi volna az?

Gang Starr – Moment of Truth vagy Michael Jackson – Thriller. Közöttük nem tudok választani:-)


Marco Polo feat. Masta Ace – Nostalgia