— 2011. January 2. 08:35
Orientalizmus és wobblerek – Horsepower Productions: Quest For The Sonic Bounty
Leplezetlen demagógia lenne azzal a kérdéssel felvezetni a Horsepower Productions friss lemezének kritikáját, hogy a napokban bejelentett James Blake-lemezhez mérten vajon melyik az előremutatóbb a dubstep szempontjából, azonban a stílus ősatyái saját maguk generálják a kellemetlen párhuzamokat harmadik nagylemezükön. Ami azért is ciki, mert összességében klassz lemez a Quest For The Sonic Bounty; de épp akkor vesz kényelmetlen kanyarokat, amikor több akar lenni egy régisulis dubstep döngetésnél.
Az Angliában induló és ott lezajlott dubstep forradalmat már tucatnyi cikkben érintettük és emlegettük, de talán egyik lemezkritikánk se volt még ennyire közel a tűzhöz, már amennyiben belátjuk, hogy Benny Ill nélkül a posztdubstep olyan nevei, mint Joy Orbison vagy James Blake talán teljesen mást pörgetnének lemezjátszóikon. Napjainkban, 8 évvel a visszatekintve is hátborzongatóan találó című In Fine Style debütalbum és 4 évvel a Tempa kiadó akkor nagyon időszerű emlékeztetője, a Roots of Dubstep válogatás után is abszolút friss és kiapadhatatlan élményforrás olyan trackeket hallgatni, mint a mindkét lemezen jó okkal szereplő Gorgon Sound vagy a Classic Deluxe.
Talán nincs is annál nagyobb szentségtörés, ha az ember remixeli, sőt újraveszi azon számok egyikét, mely a legjobban kifejezi saját és egész színterének egy bizonyos időszakbeli szellemiségét, pedig a Quest For The Sonic Bounty legvisszataszítóbb pillanata egyértelműen a Classic Deluxe alapjaira építkező (a francokat építkező… ) Open Up Your Eyes, amit a legérdektelenebb dubstep díva címére pályázó Katy B hangjával sikerült totális blaszfémiaként reprezentálni. Bármennyire is apró hülyeségnek tűnhet egyetlen (ráadásul az utolsó) szám emlegetésével kezdeni egy lemezkritikát, több szinten is bosszantó ez az egész ügy: amellett, hogy egy ritka összecsapott és céltalanul pulzáló darab maga a track, érthetetlen a létezése is, abszolút ellentmond az egész album flowjának. Ha ebből slágert akartak csinálni Bennyék, hát alaposan mellényúltak.
Különösen azért érthetetlen a húzás, mivel sorban hallgatva a lemezt pár perccel korábban éppen átestünk egy tényleg kiválóan sikerült remixen; Lee Perry Exercisingjét tételesen elemezve gyakorlatilag mindent fel lehetne sorolni, mi is jó a Quest…-ben. Nem erőltetett, orientalista és messzi tájak imádatát sejtető hangulatok, finom tempók, okos váltások, azonban mindezt úgy tálalva, hogy sokkal inkább el tudja képzelni a hallgató mondjuk egy Lorn- vagy egy Magnetic Man-szettel szemben, hogy ez az egész működik súlyos sötétségben, izzadt testek között is.
Az említett hangulatok egyébként meghatározóak a lemez átfogó jellege szempontjából, mégsem mondanám, hogy akár egy Mexican Slayride, akár egy Dél-Amerikába röpítő Poison Wine csak azért lenne izgalmas, mert klassz hangminták vannak benne. A Quest For The Sonic Bounty legjobb pillanatai ezek, egyértelmű erődemonstrációja a régisulis dubstep képletek életképességének – bármennyire is fura oldschoolságról beszélni egy olyan stílus esetében, amit 6-7 éve még épp csak ízlelgetett az elektronikus zenei társadalom. Muszáj ugyanakkor megemlíteni, hogy vannak pillanatai az albumnak, amikor látszik, miért is léptek túl már producerek tömegei ezen a hangzáson és szerkezeteken: a Damn It kissé erőltetetten “jamaikás”, talán a legkevésbé történésszerű; és a hát a jó öreg wobblerek is inkább adnak okot arra, hogy felidézzük, honnan ered az a gyönyörű magyar kifejezés, hogy “parasztwobbler”, mintsem hogy elmerüljön a hallgató a tökönverős mélységekben. Ennél komolyabb problémák azonban nincsenek a Quest For The Sonic Bountyval (az orbitálisan égő Classic Deluxe-os félrelépést inkább most felejtsük el), a stílus kedvelőinek abszolút ajánlott darab. Háromnegyed.
Lee Perry – Exercising (Horsepower Remix)