Kissé váratlanul érte ezen sorok íróját, hogy Brian Molko és kis csapata (Stefan Olsdal és a 2008-ban csatlakozott Steve Forrest) kihozott egy lemezt, ha viszont már így összetalálkoztak, ellamentál pár bekezdésben arról, hogy mit is jelent neki napjaink egyik legmegosztóbb angol rockzenekara, illetve hogy miért is tett jót a Placebo-nak egy olyan lemez, mint a tárgyalt Battle For The Sun.
Már marha rég volt, egészen pontosan jó három éve, hogy gyerekes izgalommal hallgattam valamelyik kisebb kereskedelmi rádió műsorát (volt már akkor újhullámos Petőfi?), amelyben leadták a teljes Meds lemezt. Valószínűleg az volt az utolsó album, amiért még érdemesnek éreztem elővenni a kazettás walkmanemet, és beletolni a friss és ropogós kalózkazit (figyelem, nem Kirk kapitány korában, hanem a nem is olyan távoli 2006-ban járunk). A Sleeping With Ghosts horribile dictu megvan eredeti cd-n is, és bár az amúgy sem gigantikus gyűjteményem jelentős része mára bankókká transzformálódott, ez a diszk még mindig otthon figyel a polcról, érinthetetlensége biztos tudatában.
Pedig az a lemez sem volt tökéletes, de valószínűleg nem csak engem szédített meg annyira az English Summer Rain vagy az I’ll Be With You, hogy a Medsre úgy várjak, mint akasztott gót a kiérkező helyszínelőkre. Persze bombasztikusat csalódtam benne, gyenge és erőtlen anyag lett, egy-két kiemelkedő (Song To Say Goodbye, One Of A Kind), féltucat gyenge közepes és ugyanennyi értékelhetetlen és céltalan dallal. Viszont ezután visszafordulva a Sleeping With Ghostshoz tehetett néhány megállapítást a külsőségektől és rajongótábortól elvonatkoztatni tudó kritikus.
Egyrészt, hogy a Placebo angolszász balladákban különösen szívhez szóló és őszinte, ezáltal hatásos, amit a kritika rendszerint hajlamos geilségnek titulálni főleg azért, mivel 21 év alatti korosztálynál ezzel találtak be anno. Másrészt viszont, ha tökös rockszámot akarnak írni, ami egy indie-közeli (de nem indie) rockzenekarnál azért előfordul, valahogy bezavar mindig az egész zenekart körbelengő identitászavar – a legnagyobb rotációval játszott klipjeik töketlen és zeneileg banálisan egyszerű slágerekhez készültek (Every You, Every Me, The Bitter End, Infra-Red).
Valószínűleg ez a kettősség vezetett ahhoz, hogy Molkoék egy olyan státuszban találták magukat a 2000-es évekre, hogy rockzenekar létükre hülyefrizurás szintipopperből az elektronikus popzene királyaivá avanzsált Depeche Mode előtt játszhattak. A közönség pedig maximálisan hálás ezért, az átjárás könnyed, idehaza pedig a pszeudo-gót csajok Gahanékre és könnyűsúlyú, gyorsan múló német bandákra gyakorolják a bonanzás-ákosos nézést. A Placebo elkomolytalanodott, a fanclub nőtt.
Ennek fényében központi kérdés volt, hogy egy látványosan ötlettelen és középszerű album után mit lehet tenni: bedéemesedni, vagy megfogalmazni a választ arra, hogy miért is van nekünk szükségünk erre a zenekarra. (A helyzeten rontott, hogy tapasztalhattuk élőben is, hogy bár tömegek hallgatták őket a Szigeten, finoman szólva nem az évtized koncertjét nyújtották.) A Battle For The Sun sokadik hallgatásra is úgy tűnik, megmutatja a kiutat a süllyesztőből. Az eddigi kiadványok se voltak gyengék hangzás terén, de egy jó stúdiómunka csodára képes általában, és a kanadai Metalworks stúdióban felvett anyag jól szól. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy elsőként tűnt fel a szép és telt hangzás, melyet a stabil, bár nem brillírozó basszus szolgáltat, ugyanis a Kitty Litter elég gyengus kezdés. Inkább idézi a Without You-korszak gitárprüncögtetését (ami kábé úgy hangzott már akkor is, mintha eret akarnának vágni Molkoék azon a szerencsétlen gitáron, nem pedig hangot kicsikarni belőle), mintsem egy zeneileg újat mutatni akaró zenekar új albumának nyitása.
Placebo – Battle For The Sun
Ezek után viszont lendület vesz az album: az Ashtray Heart húzós, együtténeklős szám, igazi fesztiválsláger, egy tipikusan Placebós motívummal a verzékben, a For What It’s Worth szintén annak készült, bár kevésbé sikerült, de ezt is felhúzza a szokatlan, már-már cirkuszi hangulat, amit a táncos ritmus és a trombita(!) kettőse szolgáltat. A közöttük elhelyezkedő Battle For The Sun pedig jól példázza azt, hogy mennyire jól ki vannak találva a dalszerkezetek, és mennyire kreatív munka végeredményét hallgatjuk. És ez a kreativitás nem fogy ki a játékidő vége felé közeledvén, egyedül az utolsó Kings of Medicine-t érzem tök feleslegesnek. Utóbbi más miatt is érdekes: ez igazából az egyetlen balladisztikus, csöndesebb track, ami emlékeztet arra, mivel járatták anno csúcsra a Sleeping With Ghosts-t, viszont ez a szám nem ér fel egy Special Needs-hez.
Rengeteg az ötletes és kitalált dal a Battle For The Sunon, és igazán csak az fanyaloghat, aki szerint túlságosan is “megtalálták a gitárt” Molkoék. Ez viszont annyira jól sült el, hogy ha pár számot lehagytak volna róla (mondjuk a kevésbé színvonalas utolsó kettőt), akkor a legjobb rocklemezek között lehetne az év végén. Bár ki tudja, milyen lesz a második félévben a felhozatal, talán még akkor is a Bright Lights posztrockos gitárjait fogom dúdolgatni. Az értékelés most négyes, egy kis fanboy-os rajongással.