— Zene

— 2011. October 6. 06:35

— Írta: Kalugyer Roland

Shabazz Palaces – Black Up

Kevés dolgot tudnék mondani, ami Seattle-t felhelyezi a hiphop világtérképére, azonban a sűrű miszticizmusban és más, különös hangulatokban ázó Shabazz Palaces világa mellett 2011-ben nem mehetnek el a műfaj kedvelői. Debütáló nagylemezük összegzi eddigi ténykedésük súlyát.

Több éves előhangolás után jelent meg idén nyáron Ishmail Butler és Tendai Maraire, azaz a Shabazz Palaces párosának debütáló nagylemeze.  Némiképp vicces helyzet, hogy a Nevermind után két évtizeddel az egykor echte grunge kiadó, a Sub Pop gondozza napjaink egyik legegyedibb hiphop projektjének munkásságát. Nem érzem túlzásnak a nagy szavakat: a Shabazz’ már tucatnyi jelet adott arról, hogy kevés hozzájuk fogható hiphop projekt él és alkot manapság. Elég csak a híressé vált, egyetlen snittből álló Belhaven Meridian videóra gondolni, mely jól mutatja, mennyire erős vizuális ingerekkel tudja Butler és Maraire felpimpelni alapból sem egyszerű zenei világukat. A világot, melyben vad, transzcendentális masszaként kevereg az iszlám szimbólumainak világa, az elmúlt években egyre divatosabb afrofuturizmus élményei és persze a szűkebb pátria, a nyugati parti hiphop zenei stílusokon átívelő hangulatai.

A Black Up ennek megfelelően egy nehéz lemez. Még akkor sem biztos, hogy megnyílik nekünk, ha már tudjuk a jelszót hozzá. Itt egy sima “szezám tárulj” nem működik, így metrón hallgatva, útközben vagy bármilyen figyelemhiányos szituációban csak annyi jön le a Shabazz Palaces első albumhosszúságú munkájáról, hogy valami zavaros, kicsavarodott beatekből álló katyvasz, amire ráadásul nem túl érdekes hangú fazonok rappelnek rá, bár aki korábbi bandája, a Digable Planets óta szereti Butlert, biztos vitába szállna ezzel. Egyből más a helyzet, ha esetleg egy nyugodtabb este talál rá az ember a lemezre: nem esélytelen, hogy megnyílik előtte az addig zárt kapu, és – dzsinn se kell hozzá – saját maga teljesítheti egy kívánságát: a megértést.

A recept ugyanis ugyanúgy működik, mint az Of Light és Shabazz Palaces ep-k esetén tette: az önmagát itt Palaceer Lazaronak nevező Butler és a zimbabwei ősökkel bíró Maraire mindenféle misztikus kulimásszal öntik nyakon az olykor a Massive Attack triphopját, olykor pedig a nyugati part másik végét jelentő brainfeederi hiphopot. Kicsit hasonló a helyzet, mint az angol King Midas Sound esetében volt tavalyelőtt, akik még a Hyperdub-vezér Kode9 bevallása szerint is sokkal nagyobbat üthettek volna, ha egy kicsit jobban megtolják alattuk a szekeret. A Shabazz’ hozzájuk hasonlóan egy relatíve szűk kör mókája, de talán majd a Black Up változtat ezen, mivel vannak egész könnyed pillanatai is, mint például a minimál-alapos, catchy női énekkel feldobott Recollections of the Wraith, vagy a Robert del Naja-ék világát leginkább idéző Are You… Can You… Were You… (Felt). Egyébként már szerintem a dalok bitang hosszú címei is feldobják a labdát, hogy belemenjünk a Black Up zsigerei közé, elkezdjük felfejteni, mit jelenthet, hogy “The King’s New Clothes Were Made By His Own Hands“. Ez a lemez megéri az időt, amit foglalkozunk vele. Négyes.


Shabazz Palaces – Recollections Of The Wraith – Live at Pitchfork Music Festival 2011

Tracklist:

  1. Free Press And Curl
  2. An Echo From The Hosts That Profess Infinitum
  3. Are You… Can You… Were You? (Felt)
  4. A Treatease Dedicated To The Avian Airess From North East Nubis (1000 Questions, 1 Answer)
  5. Youlogy
  6. Endeavors For Never (The Last Time We Spoke You Said You Were Not Here. I Saw You Though.)
  7. Recollections Of The Wraith
  8. The King’s New Clothes Were Made By His Own Hands
  9. Yeah You
  10. Swerve…The Reeping Of All That Is Worthwhile (Noir Not Withstanding)

Borító: