— Zene

— 2011. April 21. 14:15

— Írta: Kalugyer Roland

The Kills – Blood Pressures

Ha valaki abban a tévhitben él, hogy Meg és Jack White-hoz mérhetően dögös párost nem hord még egyet a hátán a föld, az nagyon sürgősen kezdjen el rákattanni az új (illetve tulajdonképpen bármelyik) Kills nagylemezre, mert a White Stripes feloszlása után itt az idő, hogy a gazdátlan cím a legjobb helyre kerüljön.

Aki még 2008-ban jókat léggitározott a Midnight Boom című előző The Kills lemezre, talán nem várta olyannyira lázasan Jamie “Hotel” Hince és Alison “VV” Mosshart közös munkájának új gyümölcsét, hiszen utóbbi hölgy a bevezetőben emlegetett Jack White-tal olyan szupergruppot alakított az elmúlt években, mely maradéktalanul pótolhatott bármilyen Kills-fant. A Dead Weather két albuma se stílusban, se minőségben nem adott alább se a ‘Stripes, se a Kills lemezeinek szintjénél, így különösebb tét nélkül érkezett meg a Blood Pressures, amely végre a borítón eléggé szétkészült fejű, rockabilly-boy hatását keltő Hotelt is bevonja a játékba.

Talán tisztem lenne, hogy megoldást keressek arra, hogy ez a viszonylag egyszerű, nagy megújulásokat nem bemutató páros hogy képes ennyire jó lemezeket lerakni az asztalra (ha pedig visszanézünk a Dead Weather lemezekre, nos, azok se sorolhatóak agysebészeti kategóriába). Talán elég valami homályos, pozitív és megtermékenyítő feszültséggel magyarázni a Kills lemezek erejét, amely nyilvánvalóan feszül eme két ember, a klasszikus, oldie amerikai rockdíva és az olyan rockeresen csúnya, de ettől még puncimágnes brit között. De ha konkrétumokra támaszkodnánk, egészen bizonyos, hogy az előző lemez szuperproducerére, Armani XXXChange-re is mutogathatnánk, akinek hatása a Midnight Boom után még ezen az albumon is érezhető.

De az is biztos, hogy a Future Starts Slow, mint nyitószám is sokkal közelebb hozza a megértés lehetőségét. A Blood Pressures legjobb számaiban furcsa gitáreffektek vonják magukra a figyelmünket: a kezdőtrack brutálisan egyszerű, középtempó tetejét súroló haladási sebességét jól kiegészíti a nem kevésbé alulgondolt, lazán elpengetett főtéma. A később előkerülő Baby Says enigmatikus és mégis füstös hangulata hasonló forrásokból ölt testet – egyértelműen ezek az album húzószámai. Utóbbi dal alant látható, SXSW-en előadott verziója jól mutatja egyébként azt is, hogy nem csinálnak abból se problémát, hogy csupán ketten vannak: szerintem senkiben sem merül fel, hogy nem eléggé hiteles élő dobos és basszer nélkül a Kills mint rockbanda. Így még feszesebb is a koncepció, hiszen minden szem rájuk szegeződik, minden feszültség kettejük közt megy végbe: őszintén hiányolok az életemből egy Kills-koncertet.


The Kills – Baby Says live @ South By Southwest fesztivál

Bármennyire is laza rocklemez, amiről beszélünk, mégis azt kell mondjam, hogy magasabb szinten a mesteri sokszínűség az, ami hosszú távon is izgalmassá teszik. Vannak itt lassabb balladák, amelyek nem tűnnek fölöslegesnek (a gyönyörű Last Goodbye Mosshartnak, a Wild Charms Hince-nek jutott), klasszikus klipszámok (Satellite, DNA) és amilyen gyors, olyan nyers és szexi vonaglások (Nail In My Coffin, You Don’t Own Road). A Blood Pressures az a csaj, aki foggal szaggatja le rólad a lepedőt, te meg oda se mersz pillantani, csak kábultan vigyorogva bámulod a plafont. Négyötöd.

Tracklist:

  1. Future Starts Slow
  2. Satellite
  3. Heart Is A Beating Drum
  4. Nail In My Coffin
  5. Wild Charms
  6. DNA
  7. Baby Says
  8. Last Goodbye
  9. Damned If She Do
  10. You Don’t Own The Road
  11. Pots and Pans

Borító: