— Zene

— 2012. September 27. 07:54

— Írta: Velkei Zoltán

Tradíciók és újító kísérletek – szeptemberi techno szemle

Szeptemberi szemlénkben két techno lemezzel foglalkozunk: a Barker & Baumecker (balra) első közös nagylemeze igen jó bemutatkozás váratlan megoldásokkal, míg Peter Van Hoesen második albuma pont azt hozza, amit el lehetett várni.

Sam Barker és Andreas Baumecker zenéiben számomra mindig volt valami különös, extra csavar, amiért sosem éreztem őket teljesen jó helyen az Ostgut Tonnál – én szeretem azt egy jóval egyenesebb vezetésű, nyers és energikus house/techno kiadóként azonosítani. A Barker & Baumecker duó meg nagyon nem ilyen: persze nem kerülik a direkt négynegyedes témákat, de a zenéik sokkal több elemből állnak össze. Előszeretettel nyúlnak az idm-hez és különböző törtütemekhez is, a hangzásuk pedig nem feltétlen mély, sem sötét.

A Transsektoral című debütalbumok mindezt jól alátámasztja: a Trafo egy szép ambient melódiával feldíszített tört darab, ami narrációjában a pár évvel ezelőtti dallamos minimal-vonulatra tekint vissza. A múltidézés többször visszatérő jellegzetessége a gyűjteménynek: a Schlang Bang millennium utáni kilapított szintis funktechno, a Tranq pedig a Warp második aranykorának nyugodt hangvételű intelligens elektronikáival flörtöl, a Black Dog és a Plaid pályafutásának középső szakaszait felidézve.


Barker & Baumecker – Analogical

A Transsektoralban leginkább ezek a visszautalások szerethetőek nagyon, és igazából jól is csinálja ezt a duó. Eredeti módon: a No Body burialos vokálrészei és már majdnem dubstepes ritmikája berlini környezetben, vagy a Crows echte tankönyvi Ostgut hardtechnójának szaggatott törteken való ábrázolása és stadiontechnós szintikiállásai mind-mind olyan elemek, amik szellemiségükben a Barker & Baumecker sajátja, és fura nézések nélkül vannak meg tök jól egymással egy hatvanperces albumon. Így különösen élvezni fogják azok, akik mélyen beleássák magukat a technón kívül más irányzatokba is. (Négyes.)

A belga Peter Van Hoesen neve bizonyára nem ismeretlen már előttetek, hiszen mind vele, mind a kiváló Time To Express kiadójával többször foglalkoztunk az oldalon. Épp ezért számomra is kifejezetten meglepő volt, hogy mindennemű felhajtás és bejelentés nélkül jelent meg a Perceiver című új albuma (gyakorlatilag egyik napról a másikra került fel a Bandcampre). Talán egyedül azért voltak nagyobb elvárásaim ezúttal, mert a Sendai-ként elkövetett tavaszi nagylemeze nem nyűgözött annyira le, holott tőle azért minőségi munkákhoz vagyok szokva.

S nem is csalódtam, a Perceiver egy érett folytatás komoly, tanulmányozást igénylő témákkal, kiugró slágerek és gigászi tetőpontok nélkül, ugyanazon a szinten tartva a lemezt az első pillanatától az utolsóig. Jellemző rá a digitális hangzás, noha nem nélkülözi teljesen az ipari stíluselemeket sem, és előszeretettel darabol is. A klasszikus technók mellett viszont sok a kísérletezés, a Sendai-projekthez hasonlóan Van Hosen néha ismét elmegy kísérleti/ambient/glitch irányokba, de egyedül mintha jól érezné magát ebben a környezetben, és ügyesebb a lemez hagyományos/absztrakt kiegyensúlyozása is. (Négyes.)